Då den gamla pannan beslutade att ge upp såhär lagom till jul blir de panikbyte.
Har fått tag på en komplett pellets panna(Nibe pellux 200) som jag själv ska koppla in men har stött på problem. Hade tänkt att bygga om till sluter vattensystem men på min gamla panna är de tydligen en radiatorkrets kopplad på expansions röret.Är detta någon varit med om och vad göra? Gamla rostiga vattenrör och anslutningar i ett pannrum, möjlig radiatoranslutning till expansionsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är troligen en hetvattenkrets som matar antingen radiatorer i källaren, eller så går den upp och cirkulerar i expansionsledningen via någon badrumsradiator.
Detta för att man ska kunna ha värme på dessa radiatorer även på sommaren.

Är det röret märkt med nr 6 som går till en radiator?
 
L lordi skrev:
Det är troligen en hetvattenkrets som matar antingen radiatorer i källaren, eller så går den upp och cirkulerar i expansionsledningen via någon badrumsradiator.
Detta för att man ska kunna ha värme på dessa radiatorer även på sommaren.

Är det röret märkt med nr 6 som går till en radiator?
Ja de är kopplat till ett element i källaren. Och rör nr 6 är expansionen.
 
Ingmar Svensson Ingmar Svensson skrev:
Ja de är kopplat till ett element i källaren. Och rör nr 6 är expansionen.
Ok. Om du vill ha slutet expansionskärl, får du koppla bort de rören i källaren, och ansluta dem mot den shuntade sidan (samma som det övriga värmesystemet). Ibland kan man behöva montera in ventiler så att man kan strypa in flödet (om det saknas termostatventiler), för annars kanske man får problem med att flödet bara snurrar den lättaste vägen.

Kolla också så att du inte har någon cirkulationsledning som går upp till gamla kärlet, för det kan försörja någon badrumsradiator på vägen. Om inte, så är det bara att kapa bort.
 
Om du vill ha kvar källarvärme även på sommaren, så skulle man kunna ansluta den kretsen mot expansionsanslutningen på pannan. Troligen behöver du en extra cirkulationspump då.
 
L lordi skrev:
Om du vill ha kvar källarvärme även på sommaren, så skulle man kunna ansluta den kretsen mot expansionsanslutningen på pannan. Troligen behöver du en extra cirkulationspump då.
Jag tackar och bugar för dessa svar!
 
Staffans2000
L lordi skrev:
Troligen behöver du en extra cirkulationspump då.
Troligtvis inte. De kretsarna är vanligtvis dragna för självcirkulation (s.k. termosifon Cirkulation). Det kan du se. Är elementen högt monterade, är det självcirkulation.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Troligtvis inte. De kretsarna är vanligtvis dragna för självcirkulation (s.k. termosifon Cirkulation). Det kan du se. Är elementen högt monterade, är det självcirkulation.
Ja de sitter högt upp på väggen.
 
Staffans2000
Då behövs ingen extra pump.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Troligtvis inte. De kretsarna är vanligtvis dragna för självcirkulation (s.k. termosifon Cirkulation). Det kan du se. Är elementen högt monterade, är det självcirkulation.
Ja, oftast behövs det inte, men det kan också bli problem, om man kopplar ihop det med det shuntade systemet.
Jag skulle skrivit "eventuellt" inte "troligen" :)
Det är bara att prova och se.
 
Staffans2000
Nej nej.
Det måste vara ochuntat. Eller, måste och måste. Ju högre framledningtemperatur, desto bättre cirkulation
 
Kanske en lite korkad fråga men vilket rör är framledning/återledning? Cirkulationspumpen satt på rör 2 En källare med rörinstallation och en cirkulationspump märkt med en "2" som indikerar ett visst rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glömde kolla riktningen innan du tog bort pumpen? ;)

Den var lite knivig. Man skulle vilja lossa ventilen för att kolla, men jag TROR att pumpen satt på returen. Går det inte att följa rören vidare, och se vilket som är vilket?
 
L lordi skrev:
Glömde kolla riktningen innan du tog bort pumpen? ;)

Den var lite knivig. Man skulle vilja lossa ventilen för att kolla, men jag TROR att pumpen satt på returen. Går det inte att följa rören vidare, och se vilket som är vilket?
Jag måste revidera mitt svar. När jag tittar på skalan så borde tilloppet vara till vänster...
 
Det ser nämligen ut som föregångaren till ESBE's shuntventil modell T

Diagram och tekniska data för ESBE's shuntventiler serie T och TM, inklusive bilder på ventildelar och flödeskurvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Produktblad med bild av ESBE:s shuntventil serie T och TM, tekniska specifikationer och diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.