Tänkte byta ut den gammla ytterpanelen på stugan som är dålig,men frågan är
hur jag ska göra? Stugan är i från början timmrad och sen har dom spikat ytterpanel direkt på väggen utan luftspalt,behövs det en luftspalt och vindpapp eller ska jag spika direkt på väggen jag med?
mvh Patrik
 
Redigerat:
Hade lagt vanlig vindpapp, läkt och sedan panel. Bygger så lite att det inte bör påverka utsendet vid fönster takfot.
All extra påbyggnad begränsar hur mycket fönster och dörrar kan öppnas om de inte flyttas, förutsätter att de öppnas utåt.
 
Lägg på papp, läkt sen panel, men flytta ut fönstren, ser konstigt ut annars
 
Tack för era snabba svar,då vet ja hur jag ska gå tillväga:D(y)
 
Varför lägga på läkt? Verkar idiotiskt, att hålla på att flytta ut fönster osv. Har det funkat utan tidigare funkar det utan nu med. Är huset inte tilläggsisolerat, utan bara timmer med panel behövs ingen luftspalt.
 
Jag måste verkligen hålla med Octavianus här ovan. Luftspalt är mig veterligen bara till för att lufta panelen bakifrån när du har en tät plastfärg på framsidan. Någonting som har funkat lite si och sådär för många husägare.

Så strunta i luftspalt och välj istället en färg som inte kapslar in träet. Vindpapp kan var bra ifall du har problem med drag, annars överflödigt då det är en sommarstuga. Men om du har några planer på att göra i ordning för åretrunt-boende i framtiden så är det lika bra att lägga papp nu när panelen ändå är nere, det varken skadar eller bygger någon tjocklek så det är ju inte dumt, bara en extra kostnad och merarbete om du inte behöver det.

Mvh
Alex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.