Hej, jag håller på och byter enstaka panel brädor. Jag har tagit bort några yttre plankor som hade ruttet ändträ dock vet jag inte om den undre panel plankan behöver bytas som är i något bättre skick men är ändå något murket i ändträet. Kan man byta delar av plankan för att slippa ta bort den övre plankan på bilden som går under fönstret.
 
  • Borttagna yttre plankor på en husfasad med några kvarvarande panelbrädor bredvid och under ett fönster; en hink syns på marken framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild som visar ett träfasad med ruttnande brädor där några plankor har tagits bort, exponerande det undre panelfodret och ett betonggrundsingång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tror jag du kan göra men det blir då en skarv med nytt "ändträ" mitt på själva fasaden och jag har läst att det är en svaghet. Det görs dock, det har jag sett.
Men det är ju en så liten kort bit, ska du inte ta bort den där plankan uppe ändå?
 
Nej!!!
Man tar bort fönsterfoder överst i bild, vilket jag tolkar att det är.
Sedan byter man även panelbrädan. Oljar/grundar och en strykning av panelbrädan.
Sätter tillbaka fönsterfodret.
Så dit med nya lockbrädor, Oljar/grundar och en strykning av lockbrädan.
Ev. skulle jag göra olja/grund och en strykning före montering för att få målat ändträ mot fönsterfodret.
Avsluta med att stryka hela väggen med en färdigstrykning av färg.
(olja/grund kan göras av lös panel efter kapning)
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Ok tack för svaren. Det får bli borttagning av fönsterfoder och byta av hela panel bräden. Har dessutom hittat fler dåliga panel brädor. Så det blir nog bäst.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Tråkigt men rätt.
 
  • Gilla
jonstef
  • Laddar…
1. Detta är kosmetiskt så gör vad du tycker ser ok ut.

2. En lösning för att reparera kan vara att med cirkelsåg såga av hela panelen på lämplig höjd och sen sätta en offerbräda ex https://gds.se/hus/fasad/trafasad/radda-fasaden-med-en-offerbrada

Avslutet kan göras med en snedsatt bräda för att leda bort vatten och sen en horisontell under om det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.