Undrar om skifte på en påfyllningsventil till en IVT 490. Den nuvarande släpper igenom vatten trots den är åtdragen. Har fått hem en ventil (bara ventilen) och tänkte jag skulle byta den.

Hur går jag till väga? Stänga inkommande vatten vid vattenmätaren förstår jag. Likaså öppna säkerhetsventilen så trycket försvinner. Är det sen bara att skruva bort den gamla och i med den nya? Vill inte stå med en översvämmad tvättstuga.

Bild på systemet och på den nya ventilen.
 
  • Vy under skåp med IVT 490 värmepumpens anslutningar, inklusive mätare, rör och en ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny påfyllningsventil för IVT 490 med svart skyddshatt bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng inkommande, släpp trycket på värmesystemet och färkvattensystemet (öppna säk. Ventilerna tills de inte kommer mer stäng dem sedan. Lägg några handdukar under och skruva ur, eftersom de är trycklöst och så litet hål kommer de knappt in någon luft och därför kommer de inte heller ute speciellt mycket vatten om du är lite smidig. Annars får du tömma tankarna om du vill vara helt på den säkra sidan
 
Tack för svar.
Då ska jag ge det ett försök imorgon.
 
Steelheart Steelheart skrev:
Tack för svar.
Då ska jag ge det ett försök imorgon.
Hej!

Gammal tråd men jag står inför samma problem och undrar hur det gick och om det var smidigt att göra själv?
 
Martin Widen Martin Widen skrev:
Hej!

Gammal tråd men jag står inför samma problem och undrar hur det gick och om det var smidigt att göra själv?
Det gick bra och var inga problem om man följer stegen ovan. Allt har fungerat sedan den blev utbytt. Lycka till!
 
  • Gilla
Martin Widen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.