Jag har problem med ett par vattenburna element som inte blir varma och där jag har konstaterat att stiften har fastnat och inte lossnar oavsett knackande eller försök till att motionera dem.

Jag skulle därför vilja ta bort packboxarna och byta dem. Jag har tittat i gamla trådar och det verkar vara olika bud om man måste tömma systemet eller om det går bra att byta ändå. Hur fungerar det egentligen? Vågar jag byta utan att tömma systemet?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Det går att byta utan att tömma systemet.
Stäng cirkulationspump. Försök att göra systemet trycklöst. har du avstängning vid expkärl så stäng där. Beroende på hur systemet är byggt var du har ventiler osv.. Är där returventil på radden stänger du den med (notera antalet varv)
Nu bör det inte komma värst med vatten, iallafall inte mer än att du kan hålla emot med en trasa eller sätta en propp..

Allt beror lite på hur "kopplet" ser ut, lägg utt en bild så är det lättare...
 
Griffeltavlan
Vad har du för ventil?
 
Jag har 2 olika ventiler som krånglar. Den ena som är äldre (förmodligen 1988) står det aga på (se första bilden) och den andra står det ta på (från ca 2002).
 
  • Någons hand justerar en äldre AGA-ventil på ett värmeelement med ett speciellt verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En äldre ventil märkt med "aga" på en rörinstallation, synlig slitage och användningstecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Griffeltavlan
Vet inte om det finns nya packboxar ens till AGA ventiler. Du kan slå ganska hårt på dom där på piggen, slå även på sidan ventilen så kan den ”pluppa ut”.
TA’s ventil kan du ej byta packbox i då den saknas men du kan byta insatsen.
 
Det löste sig utan byte. Lite kärlek, hammare och plattång och piggen lossnade :)
 
Griffeltavlan
D Dannemart skrev:
Det löste sig utan byte. Lite kärlek, hammare och plattång och piggen lossnade :)
Vad bra (y)
 
  • Gilla
Rigor
  • Laddar…
Lägger till en fråga här. Min pigg är lös men läcker. Då måste man byta packbox?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.