Nti, rti, sti, fan det står mig"hit upp"!. Huset är från 1980 o samtliga stift på husets element är tröga trots diverse försök till smörjning o motionering. Nu ska stiften bytas. Frågan är om jag kan skruva ut stiftet på bilden o bara byta mot ett nytt eller kommer det spruta vatten så det står härligt till om jag skruvar ut den? Läst o sökt men blir ju fasen inte klokare.
 
  • Närbild på en äldre dörrstängare fastsatt vid en vit dörr med synliga skruvhål och slitna ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det själva stiftet som går trögt i packboxen, eller är det ventilkäglan som går trögt?

När ventilkäglan är fullt öppen så ska den täta mot utrymmet där packboxen sitter (kan droppa lite när packboxen tas bort), men om ventilkäglan inte öpnnar helt så kommer det vara fullt tryck på insidan av packboxen, å då kommer det att spruta vatten när packboxen skruvas bort.
 
Hur vet jag om det är ventilkäglan?
 
Efter att du tryckt in stiftet (käglan) så går det att försiktigt dra ut stiftet till utgångläget, går det lätt så är det troligen käglan som går trögt.
 
Om det är käglan då som är trög. Så hjälper det inte att byta stift då om jag tolkar dig rätt? Hur farao gör jag då? Måste jag byta hela rördelen som sitter monterad på själva elementet alltså?
 
Ja, om käglan går trögs så hjälper inte byte av packboxen.

För att åtgärda trög kägla/ventilinsats så kan det fungera att rengöra å smörja ventilinsatsen, annars byte av ventilinsatsen.
 
  • Gilla
blixtkub
  • Laddar…
Jag börjar fundera på en grej. Samtliga element och dess termostat är ju från 80-talet som sagt. Vinner jag något på att byta ut alla element istället kanske? Jag läste någonstans att byta ut gamla singel-radiatorer mot modernare av typ 11 skulle ge kanske 60% bättre värmeutveckling. Kan det verkligen stämma?
 
Dina radiatorer är högst troligt dimensionerade för högtempertursystem (tex elpanna, oljepanna), men har du idag en "panna" (tex värmepump) som vill ha lågtemperatursystem så används det mer elenergi om värmepumpen behöver producera högre värme än vad som egentligen behövs.

Men sen är frågan om man ekonomiskt kan spara in pengarna det kostar att byta ut alla radiatorer mot den lägre elförbrukningen som blir tack vare bättre COP-värde.

Huset förbrukar samma mängd energi oberoende om det är lågtemperatursystem eller högtempertursystem.
 
Bugar o bockar för klockrena svar. Stort tack!
 
Hej
Om du nu ska byta insatsen, vilket är det enklaste så har MMA en utbytesinsats som heter NIA.
Om man vill ha möjligheten att justera flödet i radiatorn så monterar man en insats som heter RNT men då behöver man ett specialverktyg.
/ Björkskär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.