Hej,

Huset vi köpt hade ojordade uttag förutom i typ kök och badrum. Nedervåning har sedan helrenoverats sådär är all el jordad nu osv.

På övervåning finns dock 2st sovrum som nu har ojordat ännu. Gemensam matning har dom från central, en fas och nolla bara i ett vp rör till en kopplingsdosa.
Från ett av dessa sovrum vill jag koppla in en ny takfläkt som ej funnits tidigare så ström saknas för det.
Min fråga är då om det är OK/säkert att dra upp en 5 ledare tex och använda 1 fas för belysning och uttag sovrum och den andra till takfläkten som då kommer dela nolla och jord?

Inte ok att sätta varsina 10A säkringar kanske? Men en 3-fas förreglad säkringsgrupp o man då får acceptera att skulle fläkten paja så åker strömmen i dom sovrummen med.

Hoppas ni förstår vad jag menar.
Alternativet är väl att dra upp 6 ledare i befintligt vp rör och sen dela upp det på 2st helt separata grupper i central. Tror inte man får ha 2 grupper i samma rör dock?
 
Att dra upp separata grupper i samma rör är tokigt. Men att ha flerfasgrupper är ok. Se bara till att det blir uppmärkt vid centralen och i dosan där gruppen förgrenar sig
 
Jag är inte helt med på förutsättningarna. Vad är det för takfläkt som inte kan dela grupp med två sovrum? Skall den sitta på yttertaket?

Som jag förstått är det om det förekommer blandat trefas- och enfaslaster som man måste ha en trepolig säkring. Om du delar upp en trefasgrupp till tre enfasgrupper får det vara tre enpoliga säkringar. Och som sagt skall det inte vara två enfasgrupper i samma rör.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Och som sagt skall det inte vara två enfasgrupper i samma rör.
Är det godkänt med att dela upp en 3-fasgrupp till 3 st 1 -fas , så är det lika godkänt att dela upp en 2-fasgrupp till 2 1-fas. det ska då vara samma nolla och jord.
 
E elmont skrev:
Att dra upp separata grupper i samma rör är tokigt. Men att ha flerfasgrupper är ok. Se bara till att det blir uppmärkt vid centralen och i dosan där gruppen förgrenar sig
Okej toppen!
A Avemo skrev:
Jag är inte helt med på förutsättningarna. Vad är det för takfläkt som inte kan dela grupp med två sovrum? Skall den sitta på yttertaket?

Som jag förstått är det om det förekommer blandat trefas- och enfaslaster som man måste ha en trepolig säkring. Om du delar upp en trefasgrupp till tre enfasgrupper får det vara tre enpoliga säkringar. Och som sagt skall det inte vara två enfasgrupper i samma rör.
aa exakt en ny takfläkt som blir på yttertak och närmsta lämpliga stället är att ta ström från en liten klädkammare i sovrummet. Hade tyckt det var skönt med en egen grupp för just fläkten men blir svårt då allt är dolt liksom. Fläkten drar ju ingen märkvärdig ström på så vis.
 
Tommty
Ja, du får dra upp 3-fas matning i samma VP rör, Rekommenderar 3-polig säkring och märkning i dosor.

Men frågan är varför? vad har du som du behöver 2300w i varje sovrum + fläkt?

Jag skulle personligen undvika detta så länge det inte är absolut nödvändigt utan kopplat fläkten till befintlig 1-fas grupp om inte egen matning till fläkten är möjligt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Ja, du får dra upp 3-fas matning i samma VP rör, Rekommenderar 3-polig säkring och märkning i dosor.

Men frågan är varför? vad har du som du behöver 2300w i varje sovrum + fläkt?

Jag skulle personligen undvika detta så länge det inte är absolut nödvändigt utan kopplat fläkten till befintlig 1-fas grupp om inte egen matning till fläkten är möjligt.
Yes, var nog överkurs. Drar upp 3g1,5 i skrivande stund. Fläkten drog bara 55w så inte värre än en gammal glödlampa 😄 tack för svar. Sätter ett uttag eller kopplingsdosa för fläkten sen
 
En orsak jag kan se för att separera det är att det är större risk för att fukt löser ut jordfelsbrytaren när det är en pryl som sitter utomhus. Men för att lösa det problemet blir du tvungen att dra en ny grupp ända till centralen och låta den gruppen ha sin egen jordfelsbrytare. 55W är som du insett inga som helst problem att koppla in på befintlig sovrumsgrupp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.