Vi ska försöka budgetrenovera vårt kök. Större delen av köket är gammal funkis, men någon har även satt in IKEA Faktum stomar i ett hörn, med Rationell lådor med högblanka fronter i oxblodsrött. Någon gång i framtiden kanske vi platsbygger något där istället, men just nu vill jag bara få bort den röda färgen.
Kökslådor med högblanka fronter i oxblodsrött med metallhandtag, del av ett IKEA Faktum kök som övervägs att målas om eller få nya fronter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar svårt att få färg att fästa på den högblanka ytan, så jag funderar på alternativet att köpa nya lådfronter, ex IKEA Veddinge, och måla om dem i samma färg som resten av köket. De ska vara träfiberskiva med polyuretanfärg och akrylfärg enl IKEA. https://www.ikea.com/se/sv/p/veddinge-ladfront-vit-10205435/
Någon som har erfarenhet av att byta ut Rationell lådfronter eller av att måla över IKEA andra lådfronter? Var det meckigt och hur blev resultatet?
 
Ett perfekt tillfälle att montera självhäftande folie istället för att måla. Tänk dig stora ”klistermärken”
Finns i jordens alla nyanser om du tar dig till ett företag som folierar fordon.
Lite finess krävs vid hörnen, men lättare än att få en fin målad yta.
 
  • Gilla
Altra
  • Laddar…
M MasMats skrev:
Ett perfekt tillfälle att montera självhäftande folie istället för att måla. Tänk dig stora ”klistermärken”
Finns i jordens alla nyanser om du tar dig till ett företag som folierar fordon.
Lite finess krävs vid hörnen, men lättare än att få en fin målad yta.
Tack för tips! Men skulle helst ha lådorna i samma färg som resten av köket (ska måla om funkisskåpen i samma veva).
 
BirgitS
Är det så att färgen egentligen är en folie så att det skulle gå att dra bort folien för att få en yta som är lättare att måla?

Är det inte olika höjder på Rationell- och Metod-lådfronter, kanske infästningen också?
Ikea gjorde ju om hela kökssystemet när de bytte till Metod.
 
  • Gilla
Altra
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det så att färgen egentligen är en folie så att det skulle gå att dra bort folien för att få en yta som är lättare att måla?

Är det inte olika höjder på Rationell- och Metod-lådfronter, kanske infästningen också?
Ikea gjorde ju om hela kökssystemet när de bytte till Metod.
Det hade ju varit praktiskt, men det verkar inte så? Det är en stålram runt så det är lite svårt att se. Men jag testade att ta bort handtaget och från de hålen går det i alla fall inte att få tag om någon folie.
Köksskåp med röd front och urtagna handtag, fyllt med pasta och andra matvaror. Hände håller i verktyg vid hål där handtag har suttit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Altra skrev:
Vi ska försöka budgetrenovera vårt kök. Större delen av köket är gammal funkis, men någon har även satt in IKEA Faktum stomar i ett hörn, med Rationell lådor med högblanka fronter i oxblodsrött. Någon gång i framtiden kanske vi platsbygger något där istället, men just nu vill jag bara få bort den röda färgen.
[bild]

Det verkar svårt att få färg att fästa på den högblanka ytan, så jag funderar på alternativet att köpa nya lådfronter, ex IKEA Veddinge, och måla om dem i samma färg som resten av köket. De ska vara träfiberskiva med polyuretanfärg och akrylfärg enl IKEA. [länk]
Någon som har erfarenhet av att byta ut Rationell lådfronter eller av att måla över IKEA andra lådfronter? Var det meckigt och hur blev resultatet?
Grunda med BIN fungerar garanterat. Sedan målar du med vad som helst// målare
 
  • Gilla
Altra
  • Laddar…
B Bulla1 skrev:
Grunda med BIN fungerar garanterat. Sedan målar du med vad som helst// målare
Ok! Menar du på de befintliga högblanka fronterna, eller om jag köper nya?
 
A Altra skrev:
Ok! Menar du på de befintliga högblanka fronterna, eller om jag köper nya?
Ja bin fäster på allt, gåvan till oss målare.
 
  • Bild på en burk Zinsser B-I-N Aqua, en avancerad vattenburen kvist- och isoleringsgrund för att isolera fläckar och lukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Altra
  • Laddar…
B Bulla1 skrev:
Ja bin fäster på allt, gåvan till oss målare.
Wow! Man behöver inte sandpappra eller rugga upp den blanka ytan på något sätt först?
 
A Altra skrev:
Wow! Man behöver inte sandpappra eller rugga upp den blanka ytan på något sätt först?
Slipa lite lätt innan för bästa resultat, men det är inget måste
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.