hej,

vi har en Nibe Fighter 2005-10, luft/vattenpump som är dockad mot kombipannan Nibe City 100 VX. Pannan är från -95. Vi flyttade in i huset(byggt 1950) för ett år sedan och förra vintern hade vi olja kvar som vi eldade med en del när det var för kallt för VP'n men oljan börjar ta slut nu. Vi körde också en del på elpatronen i pannan som dessutm värmer tappvarmvatten året runt. Jag vill helst inte fortsätta med att fylla på mer olja och funderar på vad som är lämpligast att göra med uppvärmningslösningen i huset.

Jag tänker så här just nu. "Kasta" ut kombipannan och ersätt den med en Nibe VVM 300, elpanna för att använda som tillskottsvärme. På det viset får man enligt Nibe bästa utnyttjande/besparing med sin värmepump eftersom pumparna fungerar bäst i kombination med en sådan panna och inte en kombipanna. Samtidigt får man bort den stora tanken i pannrummet och kan använda rummet till bättre ändamål.

För att behålla ett bra klimat i källare och skorsten har jag planer på att sätta en enkel, billig braskammin där kombipannan stod mot skorstenen som man kan elda med lite då och då och när man ska vara i källaren.

Jag har också tänkt att sätta en värmeflyttare som flyttar kaminens värme från pannrummet till ett större rum i källaren samt sätta en frånlufsfläkt i tvättstugan för att få bättre cirkulation.

Samtidigt har jag läst att det är förbjudet att sätta värmeflyttare i pannrum men efter att kombipanna och olja är borta så är det ju egentligen inte ett pannrum längre utan bara ett vanligt källarutrymme.

Tänker jag rätt eller galet? Jag har läst fram och tillbaka men kan inte bestämma mig. Har också varit inne på pelletsbrännare i Nibe City'n men då förlorar man ju utrymme eftersom man måste förvara en hel del pellets där oljetanken nu står.

Eller är det mer ekonomiskt att ha kvar Nibe Cityn och bara köra elpatronen? Då sker ju ingen förbränning skorstenen och man kan riskera få klimatproblem i källaren.

Tacksam för synpunkter :)
 
Känns som om det finns fler bra lösningar. Frågan är med komfort vs kostnad. Din maskin går ner till -7 och sedan är det bar tillskott. Den kommer troligen gå bättre mot en vvm än den gjort nu.

Att tänka på:

Om 2005 går sönder inom något/några år, byter ni ut den mot en ny Nibe eller vill ni ha ett annat fabrikat? Vvm 300 fungerar bara med nibes utedelar. Dock fungerar den väldigt bra till dem!

Om ni kör med pellets och niben går sönder. Vill ni enbart köra med pellets eller ni vik ha en ny utedel? Vissa vill av någon anledning inte ha värmepump(diskussionen handlar inte om det nu).

Alternativ 3. Sälja cityn och 2005 och köpa ett nytt kit. Bättre effekt lägre ner i temp på värmepumpen osv osv. Som jag ser det är det bästa alternativet, frågan är om det är ekonomiskt försvarbart...

Ni kanske ändå behöver en större maskin?


Av de billigare alternativen hade jag kört city som pellets med en beg brännare heldre än att köra den som el. men sen är jag snål som synden...

Kör pellets idag som värmekälla och kan inte rekommendera det. Jobbigt och skitigt. Men vi ska inte byta det ännu till vp...
 
Tack för reflektionerna Joens.

Jo jag tycker det fungerar fint med VP så jag vill nog fortsätta ha det som primär värmekälla. Och som sagt så börjar den få några år på nacken så inom några år så behöver den bytas. Tanken är i så fall att byta till vvm nu och när det är dags byta till en Nibe Fighter 2026 eller vad finns då.

Pellets var inte tänkt som primär värmekälla utan mest som tillskott. Men som du säger är jag lite tveksam till det med tanke på hanteringen runt om kring. Hade jag bott på landet och haft större biytor så gillar jag tanken med pellets men som primär källa utan ordentligt förråd med matning från det så går det bort.

Alternativ 3 har också slagit mig. Tanken är ju att hamna där så småningom utan att behöva investera i allt på en och samma gång.
 
Det man kan försöka räkna på är hur.mycket man sparar in om man har en som klarar -20 eller -25 istället för -7. Troligen inte så mycket så man kan försvara det men när den gamle går i graven så måste man ju ändå byta.

Vvm är beprövad och stabil så den är ju bra.
 
Byta ut Nibe City mot en elpanna är väl dumt när alla andra strävar efter billigare uppvärmning.
Sätt en ny lätthanterlig pelletsbrännare i oljepannan som inte är en kombipanna utan just en enegieffektiv oljepanna. Att säljaren vill att du ska byta är självklart.
Till pelletsen sätter du ett veckoförråd i pannrummet. Då får du varm skorsten som huset troligen är byggt för och minskar risken för mögel och rötskador.
Kasta inte bort pengar på braskaminer när du redan har en riktig värmekälla som kräver mindre underhåll.
Tror inte du i längden står i källaren och vevar in ved i en primitiv braskamin för att få bättre klimat i källaren och skorstenen. Skorstenen mår bäst av jämn eldning och inte stormeldning någon gång i veckan. Köpt huggen ved till en braskamin är också dyr.
 
Att redan nu köpa en ny värmepump tror jag man får svårt att räkna hem. Det är väldigt sällan kallare än -7 i Malmö där jag bor. Som det är nu med pump och kombipanna så har jag pannan urkopplad från elementkretsen men börjar termometern sniffa ner mot -5 måste jag sätta igång shunten och reglercentralen. Pumpen är termostatstyrd på inomhustemp. Orsaken till att jag funderar på VVM300 är att den är ju gjord att fungera för tillskott till värmepumpar på bästa vis, enligt tillverkaren. Jag inbillar mig också att den är energisnålare vad gäller varmvattentillverkning än vad min Nibe City är. Har man ett bra väderår så är ju all uppvärmning urkopplad minst 5 månader här nere. Johanpelle,vad föreslår du för pelletsbrännare i så fall? Nibe har ju tex en som passar till pannan.

Det stör ju mig lite att tänka elpanna. Samtidigt är det till för tillskottsvärme ett par dagar om året och för att få en bättre kontroll, samverkan i mitt system.

Som johanpelle skriver är det ju det här med ett hus med självdrag på 2 våningar + källare och en skorsten. Man ska helst inte förstöra det upplägget för i många hus fungerar det grymt bra.

En braskamin i gjutjärn kan man få för 2000 kr på NorrlandsImporten, dvs i princip gratis. En plåtkamin med täljsten för en tusenlapp till. Vad gäller det ekonomiska så är det jag strävar efter att få ner antalet kWh per år.
 
Redigerat:
Det du kan köpa hos norrlandsimporten är bara teaterrekvisita för att lura godtrogna på pengar och ingenting du kan elda i för att få ned antalet kWh per år. En riktig braskamin kostar mer än en ny pelletsbrännare och då får du ändå jobbet att torka veden ett år, såga upp den i korta bitar och klyva dessa bitar.
Köpa färdighuggen ved och elda med i braskamin för att få värme blir dyrare per värmenhet än om du låter elpatronen gå.
Braskamin är i första hand en leksak för de som tycker om att "myselda" och inte en uppvärmningsanordning.
En bra begagnad pelletsbrännare att montera i pannan kan du få för 7000-8000. Är du lite händig monterar du dit den själv.
Kan inte förstå varför du vill ersätta en seriös värmeanordning som har hög verkningsgrad och redan sitter installerad med ett arbetskrävande provisorium och dessutom betala extra för det. :O
 
:) nja, det är väl mer det att jag först och främst vill slippa oljan. Det tar emot att behöva beställa 1 kubik olja för 12-15000 kr. Ett sätt att göra det är att sätta en pelletsbrännare i Cityn. Ett annat sätt är att sätta en elpanna. Fördelen med elpannan är att man då får ett rent och snyggt rum som man kan utnyttja bättre och den är dessutom gjord för att fungera optimalt med Fighter-pumparna. Nackdelen är att man blir bunden till el som drivmedel, först och främst till pumpen men också då det behövs till elpannan. Ytterligare nackdel är att där inte sker någon eldning i skorstenen vilket påverkar klimatet i källaren.

Det jag är lite fundersam över vad gäller Nibe Cityn är om den arbetar tillräckligt energieffektivt. Tycker nämligen vi haft lite för hög elräkning mot vad vi borde haft när vi nu faktiskt har ett luft/vattenpumpsystem.

En ide kan ju faktiskt ändå vara att sätta in en begagnad pelletsbränanre och styra upp isolering och även ventilation ordentligt i huset. Om några år kommer väl pumpen ta slut så då kanske man sitter i ett nytt läge.
 
Det där med braskamin är inte tänkt som en energibesparing, då får man som du säger tänka pelletskamin, braskamin med mantel etc till en helt annan peng samt arbetsinsats med ved etc. Tanken var mest att om man kastar ut Cityn så har man ju ett hål där man kan sätta en kamin som kan göra åtminstone lite nytta vid enstaka tillfällen då man ska jobba lite i verkstaden i källaren eller så samt för att elda ur skorstenen lite då och då.
 
Nibe City är en modern välisolerad oljepanna som har precis samma höga verkningsgrad vid pelletseldning som en ny pelletspanna för 30000. Skillnaden är att aska måste tömmas ur en gång i veckan vid kontinuerlig eldning på vintern.
Med en sådan här askcyklon och en gammal dammsugare får du ut askan ur pannan utan att damma ned hela källaren.
http://www.altbergsplat.se/askfalla.htm
 
Alltså vattenmantel kan väl vara något för dig? Det behöver väl inte vara så dyrt. Vissa pannor är ju inställda för det också, vet ju tyvärr inte hur din Nibe funkar, men då kan man ju elda när det är kallt. Har du inte ett överdrivet hus så går det nog bra.
 
Att ersätta en kombipanna som går att köra på el med en elpanna verkar lite omotiverat. Tillförd effekt på el är alltid 100% effektivt så det borde bara vara som att slänga pengarna i sjön, enda skillnaden jag ser är att City-pannan blir nedkyld av draget genom skorstenen så ska du köra den som elpanna så se till att plugga igen skorstenen.
 
Det där du säger Bezt om att pannan blir nerkyld via skorstenen har jag funderat på länge. Varmvattenproduktionen fungerar nämligen sämre så fort det är under ca +5 grader och jag har tyckt att pannan värmer vattnet i pannan oftare när det är kallare. Jag snålar ju som sagt med oljan jag har kvar i tanken och har bara kört den som tillskott ca 1 dygn i veckan sedan nyår.

Just nu har jag nog svängt över till förmån för pellets. När man ändå har en pannan i huset har man ju möjlighet att testa, särskilt om man kan få tag på en beg brännare. Och särskilt eftersom man har en pump som tar huvuddelen av uppvärmningsbehovet.

De senaste tre dygnen snittar huset 135 kWh/dygn. Om det tänker göra det varje dygn i den här kylan så blir det ingen rolig elräkning. Förstår att det finns de som har det värre, förstås
 
Dom där SMO-enheterna har jag aldrig sett tidigare. Just nu har jag en vanlig inomhustermostat till pumpen men så fort det börjar bli kallt, får man ju ner i källaren och ratta igång TA213 som går på utomhustemp och shuntar in värme från pannan när temperaturen sjunker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.