Morsning
på en utav takstolarna på huset så är den nedre delen väldigt dålig, c:a 20-30 cm som är väldigt rutten p.g.a. en läcka i taket. Huset är byggt 1880..
Hur reparerar men den på bästa sätt?
Kapar av och fäster in en ny bjälke?

Likaså en liten del av nockbjälken är lika dålig, kanske 20-30 cm där med, det är precis i änden ut mot gaveln. Hur bör jag gå tillväga för att reparera den biten?

Ska lägga om hela taket, med nytt undertak, på tisdag så det vore bra att ha detta gjort innan eftersom att det ju blir förbaskat mycket enklare när jag inte behöver vara rädd om det befintliga taket/undertaket nu.

tackar på förhand!
 
Jag har samma problem och skall snart förstärka mina halvruttna takstolar. Troligen kommer jag att lägga på en 2-3 metersbit (k24 virke) längs med den gamla och spika 20-40 90 mm spik. I mitt fall är ca halva bjälken rutten i en halvmeter. Eftersom taket ännu inte rasat in så har det bevisligen hållt och förstärkningen borde inte behöva vara så avancerad. Jag är dock amatör så lita inte för mycket på det jag skriver utan det är bara hur jag tänker just nu. En snickare sade att det troligen skulle fungera.
 
Ingen som har fler eller bättre tips än mina?
 
Det funkar bra som ni beskriver. Dra gärna en regel på varje sida om den dåliga balken och spika ihop allt!

Lycka till!
 
  • Gilla
Shakalaka
  • Laddar…
Är det viktigt att hugga bort gammalt rötskadat virke eller är det ok att det sitter kvar? Förutsätter att fuktkällan är borta.
 
Står inför samma jobb troligen två tre så som är söndermurkna på nedre delen och undrar hur jag ska gå tillväga för att byta ut den delen som är murken?
 
Jag gjorde som så att jag tog först bort allt som kändes fuktigt på den gamla bjälken. Sedan tog jag en ny regel, 45 mm tjock och så nära i höjd som den gamla regeln jag kunde hitta och så slog jag på den på sidan av den gamla bjälken. Tror jag hade 2-2.5 meter överlapp upp på den friska delen av gamla bjälken. Och så ordentligt med rejäla spikar och även några spikband.

Det har iaf hållt än, ca7 år senare. Och då har det varit två vintrar med bortåt metern med snö vilket inte är vanligt i denna del av landet.
 
mogga skrev:
Jag gjorde som så att jag tog först bort allt som kändes fuktigt på den gamla bjälken. Sedan tog jag en ny regel, 45 mm tjock och så nära i höjd som den gamla regeln jag kunde hitta och så slog jag på den på sidan av den gamla bjälken. Tror jag hade 2-2.5 meter överlapp upp på den friska delen av gamla bjälken. Och så ordentligt med rejäla spikar och även några spikband.

Det har iaf hållt än, ca7 år senare. Och då har det varit två vintrar med bortåt metern med snö vilket inte är vanligt i denna del av landet.
Tackar så mycket :). Ska till att rivaundertaket och så får jag se skadans större omfattning. Du har ingen bild på hur du gjorde precis?
 
  • Gilla
nikno
  • Laddar…
mogga skrev:
Nej tyvärr. Men det var något linkandet denna bild. Fast jag tog till med ett par meters överlapp. Och några spikband runt också. Kanske onödigt, men det känns rätt. :)
[länk]
Ja men då är jag helt med,Ska till att börja riva i det härliga till helgen så får jag se hur mycket som behöver bytas :). Verkar som det är endast den del som sticker ut från själva väggen ca 25-30cm som är murken,lär ju byta den för att kunna spika i ny råspont och läkt.
 
Ok. Ja det behövs väl inte så mkt överlapp då, betydligt mindre krafter där ute. Jag hade lite murket på gavlarna med. 3-4 av de bjälkarna som sticker ut från gaveln på bilden var avruttna. Men det gick att få till någorlunda likartat med stockar och en motorsåg.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mogga skrev:
Ok. Ja det behövs väl inte så mkt överlapp då, betydligt mindre krafter där ute. Jag hade lite murket på gavlarna med. 3-4 av de bjälkarna som sticker ut från gaveln på bilden var avruttna. Men det gick att få till någorlunda likartat med stockar och en motorsåg.

[bild]
Jag får kika om jag har nå virke eller stockar liggandes som man kan göra ny bit av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.