Är det vanligt att man byter ett eller några fönster i taget och inte tar alla samtidigt? Tänkte att om man byter tex 2 i taget blir det ju inte lika stor ekonomisk smäll.
 
Det finns väl alla varianter, om bytet drar ut på tiden finns ju risken att leverantören ändrar sina modeller så du inte får likadana fönster i hela kåken.
 
Inte heller kanske lika lätt att få bra pris vid inköp.
 
Vi har bytt 2 hittills så hos oss är det vanligt, grannen bytte ett i taget ungefär var 6e månad. Vårt hus har både olika storlekar och olika typer av fönster från början så vi är inte känsliga för om nån modell utgår direkt.
 
Om man anlitar en entreprenör för att göra jobbet blir det betydligt dyrare att byta 2 i taget. Gör man jobbet själv så är det som PCLarsson skriver svårare att få ett bra pris vid köp av ett litet antal än om du köper alla på en gång.
 
Det beror ju helt på din ekonomi. Själv byter jag en sida på huset i taget, en per år, jag har inte råd med mer.
 
Snackade nu med Mockfjärds fönster. Det som gör det hela dyrare att göra lite i taget är deras fasta kostnader. Killen jag pratade med sa att de har bland annat

fraktkostnad 1000 kr
etableringskostnad för snickare mfl 1000-2000 kr

som är oberoende av antal fönster.

Så det lutar nog åt att göra lite fler än ett i taget, åtminstone 3.

Han sa också att alla kr man investerar i fönster är i förhållande 1:1 till värdeökning på huset. Vet inte riktigt vad jag ska tro på det. Så om jag lägger 80 000 kr får jag igen 80 000 vid försäljning.
 
Prisökningen på huset beror mycket var huset är beläget. I ett område med höga priser kan du nog få igen mer än vad som investeras, på landsbygden eller områden med låga priser är värdeökningen betydligt lägre.
 
Bror skrev:
Prisökningen på huset beror mycket var huset är beläget. I ett område med höga priser kan du nog få igen mer än vad som investeras, på landsbygden eller områden med låga priser är värdeökningen betydligt lägre.
Linköping, rätt centralt.
 
Att byta några fönster i taget är även vår strategi. Blir fruktansvärt dyrt att byta alla på en gång. Passar på att köpa 2 st varje vår då butikerna har "fönsterbyte drive" :).
 
RikardSvalöv skrev:
Att byta några fönster i taget är även vår strategi. Blir fruktansvärt dyrt att byta alla på en gång. Passar på att köpa 2 st varje vår då butikerna har "fönsterbyte drive" :).
Men det blir ju knappast billigare att byta 2st varje år, än att byta alla samtidigt :O möjligt vis mindre pengar att lägga ut vid ett tillfälle.
Då hade jag nog väntat tills jag hade råd till alla samtidigt, bättre pris vi köp av många. Skulle vi ha bytt 2 varige år så skulle det ha tagit nästan 10år att bli klar... q(;^;)p Finns modellen kvar så länge? Hade jag inte chansat på.
 
Ajdå, blev lite felaktigt ordval :). Självklart blir det inte billigare, dock lite mycket pengar att ligga ute med för en stackars doktorand :). Får helt enkelt hoppas på att Traryd orginal finns kvar i sortimentet :). Gick dock från min taktik förra året och bytte 6 st.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.