Hej,

Jag tänkte byta mobiloperatör och vill flytta med mig numret men har tre månaders uppsägningstid på det gamla, bindningstiden gick ut för länge sen.

Porterarar jag över numret direkt så brinner ju de sista tre månaderna inne utan att kunna utnyttja dem. Kan jag starta upp ett nytt abonnemang hos den nya operatören och använa båda abonnemangen parallellt under det gamla abonnemangets uppsägningstid, nu över sommaren då man ringer mer, och sen portera numret när uppsägningstiden lider mot sitt slut eller är det för sent då?

Mvh
Bambi
 
Om du nu ändå skall ha tre månader parallellt med två abonnemang, spelar det verkligen någon roll vilken telefon som har vilket nummer?
 
Nu förstår jag inte frågan, jag vill ha mitt gamla nummer men vill ju gärna utnyttja de tre uppsägningsmånaderna som jag betalar för om så är möjligt. Om jag porterar direkt så avaktiveras det gamla abonnemanget och numret och de tre uppsägninsgmånadernas kostnad brinner utan att kunna utnyttjas, onödigt enligt mig.

Så frågan är om det går portera numret när det bara är få dagar kvar på uppsägningstiden eller måste portering ske innan jag säger upp det gamla numret?
 
Avslutade nyss mitt hemtelefonabonnemang och om jag mins rätt hade jag 6 eller 12 månader efter uppsägningstiden på mig att portera. Vet inte om det kan vara operatörsberoende men fram till avtalet löper ut måste ju gå bra.
Men om du porterar direkt borde du få ett tillfälligt nummer,precis som du får på ditt nya abonnemang.

Hur tänkte du rent praktiskt använda två abonnemang samtidigt???
 
Hej, läst på lite nu.

Mellanbarn,

Rent praktiskt, jag använder mig av pott, så får 199 för gamla och 199 på nya abonnemanget att ringa för om jag kan använda båda. Nu under sommaren är jag i stugan, har båda lurarna liggande på köksbänken, annars tar jag med mig båda, inte hela världen, de närmaste jag pratar med mest känner givetvis till båda nummerna efter en dag. När ena potten är slut kan jag använda den andra när jag ligger i brassen att ringa vänner med, eller i bilen till oc från stugan etc, så slipper jag de samtalen på den andra utöver potten. :)

Men läste på internet att man ska portera numret innan man säger upp det och då välja datum som passar ca 3 månader senare om nu har den uppsägningstiden.

Jag tar inget ansvar att detta gäller för alla utan kolla vad som gäller för era abonnemang, men jag tror det funkar för mig och ska ge det ett försök.

Mvh
Bambi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.