Vi har idag mekanisk frånluft med tilluft via freshventiler och det jag undrar är om det är möjligt att byta till mekanisk tilluft? (Eller allt är väl möjligt men om det skulle bli en bra lösning i och med att ventilerna redan finns etc) Samt vad det skulle röra sig om för kostnad (100 tkr... 200 tkr...?), . Huset är 150 m2.
 
Har ni möjlighet att dra nya ventrör på vind och i väggar och kanske genom golv på vissa ställen så går allt. Nya tilluftsventiler måste göras i tak/väggar i alla sovrum, v-rum ev kök. Alla gånger under 100 tkr. Kolla in och läs på om FTX-system, det överlägset bästa. Vad har ni för uppvärmingskälla i huset?
 
Ventilationsrör på vinden skulle nog gå att dra, dock inte genom golv då vi har platta. Vi har bergvärme (med flm modul). Funderar på hur man skulle göra med tilluftventilerna genom ytterväggarna på bästa sätt.Får gå in och läsa om FTX-systemet... :)
 
Varför vill du byta?
Hur stor besparing tänker du dig?
Är frånluftspumpen idag kopplad till nån värmeåtervinning?
 
  • Gilla
Karmanjakakatla
  • Laddar…
Bergvärmen har idag FLM-modul så där sker återvinning av värmeenergin i frånluften. Byter man till FTX måste FLM-modulen skrotas. Någon större energibesparing kan man då knappast räkna med. Fördelen med FTX är framförallt längre norrut där vintrarna är långa och riktigt kalla. Man slipper få in -30 grader luft direkt genom väggventilerna.
 
Är det något problem idag? Du verkar ju ha värmeåtervinning och för att få mekanisk tilluft ska du inte ha en ventil från yttervägg överallt utan en skorsten på tak eller på vägg där tilluften sugs in av en egen fläkt.
 
Någon direkt besparing kommer det nog inte bli, eller något bättre blir det väl självklart. Anledningen till att jag vill byta är att jag inte är nöjd med lösningen som vi har, jag upplever att det drar från ventilerna, det blir kyligt i rummen om man har stängd dörr likaså blir det väldigt varmt när det väl är varmt men fördelen är väl att man alltid har frisk luft inne :). Vi byggde ett hus i lösvirke (hade först tänkt bygga ett modulhus men ångrade oss men valde den ventilationslösning som de hade då vi utgick från att det var den bästa men med facit i hand så skulle vi läst in oss mer och valt en annan lösning.

Ja, vi har återvinning så verkningsgraden blir något bättre.
 
Om det blir kyligt i rummen med stängd dörr är värmesystemet fel dimensionerat i dessa rum eller så är värmepannan fel inställd. Att det drar en del från väggventilerna kan naturligtvis förekomma men minimeras om man har bra ventiler och värmeradiatorer under fönstren. Med golvvärme kan kalldraget kännas lite mer. Bergvärme med FLM går att kombinera med s.k. frikyla och fläktkonvektorer för att få svalka under sommaren.
 
Ja, precis, därav var min fundering hur det skulle bli om man satte för ventilerna vid byte till mekanisk tilluft :)

Jag tror inte värmesystemet är feldimensionerat då vi tog en större pump än vad som enligt beräkning skulle krävas för att vara på den säkra sidan. Hur menar du att värmepumpen skulle kunna vara felinställd om det blir kyligt med stängda dörrar till rummen? Vet du ungefär vad en lösning med frikyla skulle gå på, är det mycket jobb att få till samt vart sätter man installationen, endast vid värmepumpen eller krävs det mer omfattande installation?
 
Jag tänker på om t.ex. värmekurvan och förskjutningen av värmekurvan är för lågt inställd för att uppnå önskad värmekomfort i alla rum. Vissa rum kan eventuellt ha lite högre värmebehov i förhållande till andra rum och det blir rummen med högst behov som måste styra inställningarna på pannan. Beror i sin tur på bl.a. storleken på värmeradiatorerna eller längden på golvvärmeslingorna i varje rum.

Det är en del jobb med att installera frikyla och det krävs stor noggrannhet eftersom det mesta måste kondensisoleras. Behövs viss extra utrustning vid värmepumpen plus fläktkonvektorer med isolerade rör och kondensavlopp uppe på väggen på några strategiska platser i huset. Finns även kontorsmodeller som man bygger upp i innertaket om det finns plats men de är dyrare. Vet tyvärr inte vad det kostar men ett bra ställe för mer information är varmepumpsforum.com som har en avdelning för just frikyla. Numera pratar man också om alternativet aktiv kyla från bergvärme för de med stort kylbehov samt möjligheten att köra ut viss begränsad kyla via FTX-aggregat (då bara svalka så att det inte kan uppstå kondens). Viktigt att hitta en riktigt bra ventilationsfirma eller motsvarande om man satsar på något av detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.