Mitt badrum renoverades 1994 då kakel sattes på väggarna och plastmatta lades på golvet. Mattan som lades in har med åren blivit ganska ful, och jag skulle därför vilja få den utbytt. Vad skulle det kosta?

Går det att byta ut mattan alls, eller måste hela kaklet rivas och sättas upp på nytt?
 
Den offerten jag fått på att lägga in en matta i en tvättstuga på 15 kvm låg på styvt 9000 inkl matta.. Mattan kostade runt 3000 kr..
 
Grannen la nyligen in matta i sitt badrum, pris inkl matta var då 500kr/kvm. Förarbetet hade han då gjort, rivit ut gamla mattan samt spaklat/slipat det som var nödvändigt.
 
Men hur går det med fuktspärren bakom kaklet? Kommer inte den att brytas när jag tar bort mattan och första kakelraden? Första kakelraden sitter ju alltid omlott över mattan?
 
Det går inte alls med fuktspärren.... :-[

Skall du följa branschreglerna måste hela fuktspärren bytas ut, dvs ner med kakel och ut med mattan. Skarvning är inte godkännt (enligt t.ex. Höganäs tekniska avd.) Sedan kan du välja om du vill lägga klinker eller ny matta.

Räkna med att c:a 40-50 timmar krävs av en hantverkare för rivning, putsning, fuktspärr och kakling på nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.