Skulle behöva lite hjälp, tekniskt eller bara inspiration och andra ideer. Jag vet inte än... Vi har en stor täljstenskamin som förra ägaren ställt på tråkiga bruna 80-talsklinker. Vi gillar inte färgen och vi gillar inte att det inte är lika mycket på båda sidorna. Vi ska lägga om allt golv i rummet nu och tycker då att det vore en bra ide att göra om detta oxå då vi med andra ord vill göra "plattan" större. Men hur gör man?

Vi har varit inne på att man skert måste lyfta upp hela eländet (väger väl över 200 kg iallfall, conturas största modell) å göra om. Vi har varitinne på att man kankse kan lägga en sån svart platta ovanpå och på något sätt karva ut den runt kaminen (en sån med förvaing under,, som man kan täppa till) och vi har även funderat på om man kan gjuta eller liknande över och kanske lägga något runt så den inte gjuts fast.

Vad tror ni är bäst? Hur skulle det funka att lyfta den? Går det ens?

Tacksam för råd, tips å ideer!
 
Slipad epoxilackad betong skulle jag ta det går att färga betongen också...det svåra är att få bort klinkern utan att flytta på kaminen.
Jag skulle göra följande.
1 skaffa plastkilar lyft kaminen med dessa kolla bara först att du lossat anslutningen i väggen etc..
2 knacka bort all klinker så att du är nöjd
3 gör rent ytan prima lägg på ev färgad finbetongen men kolla att tjockleken stämmer med andra golvmatrialet var nogrann du kan inte slipa så mycket glätta betongen.
4 slipa med golvslip..fråga på hyrställe
5 lacka med epoxilack
 
skorpannorpan skrev:
Skulle behöva lite hjälp, tekniskt eller bara inspiration och andra ideer. Jag vet inte än... Vi har en stor täljstenskamin som förra ägaren ställt på tråkiga bruna 80-talsklinker. Vi gillar inte färgen och vi gillar inte att det inte är lika mycket på båda sidorna. Vi ska lägga om allt golv i rummet nu och tycker då att det vore en bra ide att göra om detta oxå då vi med andra ord vill göra "plattan" större. Men hur gör man?

Vi har varit inne på att man skert måste lyfta upp hela eländet (väger väl över 200 kg iallfall, conturas största modell) å göra om. Vi har varitinne på att man kankse kan lägga en sån svart platta ovanpå och på något sätt karva ut den runt kaminen (en sån med förvaing under,, som man kan täppa till) och vi har även funderat på om man kan gjuta eller liknande över och kanske lägga något runt så den inte gjuts fast.

Vad tror ni är bäst? Hur skulle det funka att lyfta den? Går det ens?

Tacksam för råd, tips å ideer!
På min täljstenskamin är det inga problem att lyfta bort alla stenar. Brukar ju gå att göra så på alla ifall man måste byta stenar eller flytta kaminen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.