Hej! Äntligen har jag registrerat mig och har startar en tråd på detta eminenta forum!

Jag och min sambo har visst råkat köpa ett tvåvånings radhus (friköpt) från 1978 med oisolerad platta på mark. Huset stod tomt med bara ett par graders temp för tre vintrar sedan, det gjorde att det kom en en unken doft på hela nedreplan när nuvarande ägaren tillträdde. Därefter har anticimex varit där ett flertal gånger och gjort fuktmätningar och letet mögel. Besiktningsmannen har konstaterat att RF är "normal" och han har inte hittat något spår av mögel.

Hur rekommenderar ni att man renoverar?
Nedan är en beskrivning av våra tankar är i stora drag.
Sedan följer lite övriga frågor. Jag hoppas ni orkar er igenom det röriga inlägget med många frågor..

Så här tänkte vi oss: Riva ut golven (det borde rimligtvis vara reglat golv ovanpå plattan?), syllarna och väggarna med alla delar 30/60cm upp (Besiktningsmannens erfarenhet var att det sällan behövdes mer än 30cm och han hade aldrig varit med om att över 60cm behövdes).
Lägga in en platonmatta(alternativ?), nya reglar (annan lösning?) och syllar med syllisolering, nytt gips osv på väggarna samt nya ytskikt. Ev blir det även golvvärmeslang förebyggande ifall vi vill göra om direktelen om några år.

Hur gör man vid väggarna med Platonmattan? "Någon" sa att den klarar ej bärande väggar, men hur gör man vid de bärande? Bara syllpapp lär göra att man får in fukt?
Jag bifogar en slarvritning, tror du någon av innnerväggarna är bärande? Väggarna står skalenligt rätt men dörrar och fönster stämmer inte exakt.. (Huset är fritt på höger sida, på vänster kommer ett till likadant!
grovmttad.jpg

Uploaded with ImageShack.us


Erfarenheter/synpunkter/tips?
Att det blir betydligt mycket mer jobb än det låter här är självklart, men jag är inte 100 på hur man löser alla problem?
Jag hoppas något är förståeligt och att jag har lagt tråden i rätt forumsdel.
Tack på förhand //Ludwig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.