Ska i mitt hus flytta huvudcentralen och kommer i samband med detta att byta matarkabeln mellan huset och garaget där mätarskåpet sitter placerat.

Kollade lite i mätarskåpet igår och tyckte mig se att det inte var gångbart att byta matarkabel utan att bryta spänning över servisledning, kändes mycket trångt...

Brukar det vara på detta sätt och är det omständigt att få nätägaren att bryta spänningen över servisledningen?

Hoppas att jag lyckats med terminologin:rolleyes:

Tack på förhand

/PC
 
Det brukar vara enkelt att få nätägaren att komma och bryta strömmen om det skulle behövas, det är bara för elektrikern att ringa och bestämma tidpunkt med dom. Om du inte har ett mycket gammalt mätarskåp så är inkommande och utgående ledningar skilda åt med plåt.
 
Låter märkligt. Du har väl huvudsäkringar i mätarskåpet? Menar du att inkommande servis ligger så nära utgående att det är stor risk för beröring vid byte?
 
Var sitter mätarskåp och vilken kabel vill du byta?
 
20140503_113819.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild säger mer än...

Det är det färgade ledarna jag önskar byta ut som kommer upp nästan i mitten.

Hur gör elektrikern i ett fall som detta?
 
Tja, är du feg eller? :cool:
 
Bo.Siltberg skrev:
Tja, är du feg eller? :cool:
Hur hade du gjort?
 
Ringt en elektriker!
 
# 2
 
Inget att fundera på.
Du ska absolut inte koppla i detta skåp med spänning på!
Ring en elektriker som får strömen bruten av nätägaren och byter din kabel.

Vill du spara pengar gör då grävningen själv och ta ev. bort panelen under skåpet så nya kabeln kan komma på plats, "att ta bort panelen behövs inte om det går rör i väggen"

Ps. Ser ut att vara ett äldre eldon infällt fasadskåp!
 
Tack för alla svar,

ringer elektrikern på måndag.
 
Skumt skåp.
Inga plomberingar. Fritt fram att sno ström.
 
Det är ganska vanligt, inte speciellt skumt.
Sno ström är ganska enkelt, men jag tror risken at åka dit är ganska stor, samt då risken att man får sig en pärla.
 
Och ska man stjäla kanske man ska sikta in sig på nått mer värdefullt och där risken för upptäckt är lägre,
 
Klart. Bara konstigt att nätägaren tillåter det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.