Hej på er! Är det någon som kan hjälpa mig med vilket fasadskåp jag ska köpa. Måste flytta skåpet pga min tillbyggnad och har tänkt fälla in det i källarväggen.

Har tittat på Garo GIM 1-25 men det har "lulllull" som jag inte behöver... hit kommer ingen fiber på ett bra tag...

Kan jag köpa ett tomt skåp? Och exakt vad behöver jag för tillbehör? Jag vill ha ett billigt och så tunt som möjligt. Väggen är 30 cm tjock mätaren 12cm. Jag får inte tag i elektrikern innan han kommer hit för att flytta mätaren så jag måste ha alla grejer hemma när han kommer...

Finns det någon min höjd skåpet måste sitta på?

Tacksam för svar...
 
120cm i underkant blir lämpligt.

Jag har ingen koll på infällda skåp, tycker allmänt att de är ett elände om man måste ur med serviskabeln av någon anledning.
 
  • Gilla
hlafk
  • Laddar…
Utanpåliggande skåp föredrar jag, slipper kondens.
Som sagt tidigare, lättare att byta kabel mm.

Elektrikern som skall göra jobbet kan säkert hämta fasadmätarskåpet på väg till dig, en lagervara. (oftast)
 
Talar vi om isolerad vägg så ska vi inte glömma förlusten av isolering där skåpet sitter heller
 
Förstår inte varför alla vill fälla in mätarskåpen! Blir ju en massa merjobb. Tycker du sätter ett utanpåliggande. Ska du ha infällt måste du också hugga ut plats för inkommande kabel m skyddsrör från skåpet ner under marknivå. Tycker också du ska köpa ett färdigkopplat skåp, blir nog billigare än att elektrikern ska koppla allt åt dig på timlön. Inklusive telelådan!

Tycker du att det är så fult?
 
Jag måste ha ett infällt skåp, annars sitter det ivägen. Det är på en källarvägg av leca 30cm så jag borde få kvar ca:10cm, med garage på innsidan och bostad ovanpå.

Nja, han extra knäcker, men har fullbehörighet, och jag måste ha kapat ut för skåpet och dragit fram kablarna till honom innan han kommer. Kablarna är på plats EKKJ10. Måste även köpa skåp och material... Därför undrar jag vad jag behöver och om någon kan tippsa mig om ett bra, billigt, tunt skåp. Jag känner mig lite psykiskt stressad av detta för jag kan inte fortsätta mura innan skåpet är flyttat och sen ingen resning osv...

Inte lätt detta när man inte är i branchen...

Så snälla, vet någon vad jag behöver får ni hämskt gärna svara... Försäljaren på elektroskandia viste inget, han bara sålde till elkillar och dom vet ju vad dom ska ha... Han visade mig katalogen med 1 000 000 olika skåp...
 
GIM-1-25 är ett bra skåp med gott om plats i. Djupet kan du inte göra mycket åt, alla skåp är i princip lika djupa. Här finns plats att avsäkra eventuella uthus, sätta JFB mm som du kan tänkas behöva. Skåpet är komplett, du behöver inte köpa till något.
 
Spinner vidare lite, jag får inte fram vad det är för skillnad på GIM och GIM-L,
vad är skillnaden på medialåda och telelåda?

/L
 
Tror L-varianten är mindre, så är det på utanpåliggande. Däremot har jag bara sett en storlek på de infällda skåpen, så här motsäger jag mig själv lite... Tror också att media- och telelåda är samma sak, en liten plåtkapsling som sitter under mätartavlan i skåpet.
 
Har gjort samma sak - fattar egentligen inte hur man kan hänga upp ett så fult skåp på väggen, ok om det är helt dolt på något sätt men ska det synas så är nog infällt bättre. Jag monterade ett mycket smalt skåp (33*85cm) som egentligen var avsett för utanpåliggande montering men efter lite bråk och kompromisser med El-bolaget så sitter det på plats. Det är grova rör ända fram till skåpet där kabeln kommer in, så det är lätt att koppla bort om det behövs (kabeln kommer upp vid kanten av plattan och in i skåpet bakom väggen så det syns inte heller. Dessutom har jag lovat att att på insidan av väggen fixa nån form av lucka som öppnas ända från golvet upp till ovansidan av skåpet så att allt blir lätt åtkomligt vid behov. Jag är faktiskt nöjd med lösningen och El-bolaget är glada att mätaren är ur huset.
 
Finns det någon anledning att ha utanpåliggande skåp nu när alla elmätare redan är eller snart ska bli fjärravlästa? Varför inte sätta skåpet innomhus som man gjorde förr? Avläsningsgubben behöver ju inte längre tillträde till det låsta utrymmet.
 
De kanske lätt vill kolla att du inte tjuvkopplat mätaren (Plockar in el från huvudsäkringarna direkt), alt byter till större passdelar i smyg så de går miste om en högre abonnemangsavgift.......
 
..inte behöver man byta passdelarna inte, har hört att det finns tokar som kör med hemsnickrade specialsäkringar..

En fördel - ur abonnentens synvinkel - med skåpet utomhus är ju förstås att säkringar på vintern sitter i -10 C omgivningstemp istf +20C och därmed kanske pallar för någon extra Ampere när den behövs som bäst.
 
Kylan utomhus är nog en klar fördel om man ligger på gränsen... Typ 16A huvudsäkring på ett elvärmt fritidshus, har ett exempel i släkten på det..En säkring brukar ryka på sommaren då och då,(är nog litet snedlast typ vattenkokare+elberedare+diskmaskin...) aldrig på vintern......

Sen har vi det där med hemsvarvade "säkringar":

De nya elmätarna som kommer (fjärravlästa) borde väl ha inbyggda funktioner som gör att nätoperatören även kan läsa av hur många ampere man plockar ut....?
 
Även om mätarna går att fjärravläsa så skall dom ibland bytas, kontrolleras samt servas. Det händer att kommunikationsenheten i dom får nåt tuppjuck ibland och slutar funka, då måste dom startas om eller bytas ut.

"De nya elmätarna som kommer (fjärravlästa) borde väl ha inbyggda funktioner som gör att nätoperatören även kan läsa av hur många ampere man plockar ut....?"

Ja, det kommer mer och mer.
Detta gör att fler och fler elverk börjar titta på möjligheten att konstruera tarifferna efter effektuttaget.
Exempel: Alla får 25A i huvudsäkring. Därefter betalar man dyrt för strömmen när man förbrukar ampere under höglasttid, och billigare under låglasttid. Man får lägre taxa om man bara förbrukar några få ampere och vice versa.
Detta ger ett tydligare incitament till kunderna att spara ström.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.