I nya huset är inkommande vattenledning och vattenmätare bytt för drygt 5 år sedan. Tyvärr gjordes ett snikjobb och mätarkonsollen byttes inte ut. Därför finns bara en avstängningsventil. I samband med att vi skulle sätta in ny diskmaskin märkte vi att anstängningsventilen inte fungerar klockrent, vi skulle därför vilja byta ut den mot en nyare variant med dubbla ventiler.

Vad kan ett sådant byte tänkas kosta? Har haft en röris här som skulle lämna pris men har inte hört något från dem än.
 
vattenmätarkonsol ca 1000-1500
arbete-bilkostnad-förbrukningsmaterial osv ca 1500-2500
så mellan 2500-4000 kr, men inte mer
 
Är det inte så att du behöver några kulventiler för att kunna stänga av vattnet till olika delar av huset samt att du även kanske skulle komplettera med ett gäng ballofixer vid tappställena?
Ser inget måste att byta vattenmätarkonsollen som för den delen kostar ett par hundralappar utan kulventiler.
 
Nimajneb skrev:
Är det inte så att du behöver några kulventiler för att kunna stänga av vattnet till olika delar av huset samt att du även kanske skulle komplettera med ett gäng ballofixer vid tappställena?
Ser inget måste att byta vattenmätarkonsollen som för den delen kostar ett par hundralappar utan kulventiler.
Som det är nu hänger "konsollen" i luften. Den är alltså inte upphängd i något och huvudkranen verkar inte klara att bryta helt och hållet. Möjligt att det går att rengöra eller på annat sätt motionera upp den. Känns lite otryggt att inte kunna lite på avstängningen utifall att det blir en läcka eller dylikt.
 
5485_1.jpg Vattenmätarkonsoll komplett
Komplett paket 2 st kulventiler i vinkel, konsoll och passbit. Kulventilerna är 20R inv mot konsollen och 25R utv för vidare rörmontering.

642 kr inkl ventiler

http://www.rinkabyror.se/ sök på mätarkonsoll

Och skruva dit mätaren gör du lätt själv. Om du har stora skiftnycklar/rörtång.
 
Redigerat:
Tackar!
 
Vems levererar vattnet? Brukar inte anslutningarna till vattenmätare vara plomberade för att man ska kunna fuska med mätningen utan att det syns? Själva bytet är säkert enkelt, men vad säger vattenleverantören när man ringer och vill att de ska sätta nya plomberingar? Hur vet de att mätaren inte varit bortkopplad sen förra avläsningen? Och till slut, har ni tillgång till en huvudkran före er vattenmätare som ni kan stänga utan att stänga för fler?
 
andli skrev:
Vems levererar vattnet? Brukar inte anslutningarna till vattenmätare vara plomberade för att man ska kunna fuska med mätningen utan att det syns? Själva bytet är säkert enkelt, men vad säger vattenleverantören när man ringer och vill att de ska sätta nya plomberingar? Hur vet de att mätaren inte varit bortkopplad sen förra avläsningen? Och till slut, har ni tillgång till en huvudkran före er vattenmätare som ni kan stänga utan att stänga för fler?
Ja, vi har avstängning ute i gatan. Plomberingarna är inget problem.
 
Jag hade en röris här för snart 4 år sedan. Jag hade dragit in ny vattenledning själv. Rörisens jobb var att flytta vattenmätaren, sätta dit en ny konsol, plugga det gamla röret, samt dra 1,2 meter nytt kopparrör (från vattenmätaren till husets vattenrör. Kostnad 7450 kr, arbetet tog knappt 2 timmar, jag blev överraskad av kostnaden men den kanske är normal.
 
Redigerat:
källare skrev:
Jag hade en röris här för snart 4 år sedan. Jag hade dragit in ny vattenledning själv. Rörisens jobb var att flytta vattenmätaren, sätta dit en ny konsol, plugga det gamla röret, samt dra 1,2 meter nytt kopparrör (från vattenmätaren till husets vattenrör. Kostnad 7450 kr, arbetet tog knappt 2 timmar, jag blev överraskad av kostnaden men den kanske är normal.
Tack för ditt svar. Ingick material i kostnaden? Har inte fått någon offert än.
 
Ja, materialet ingick. 1 koppling från pemslangen till mätarkonsollen, 1 mätarkonsol, 1 koppling från mätarkonsoll till kopparröret, 1,2 m kopparrör, 1 koppling mellan nya kopparröret och det befintliga kopparröret samt 1 plugg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.