Lejde ut till en snickare att skruva upp ett liggande staket. Vi diskuterade lite om att marken nog inte lutar så mycket så det kunde nog sättas i våg. Men att han skulle se vad som blev bäst.

Uppenbarligen tyckte han att det bästa var att sätta nedersta ribban 3 cm från marken på ena sidan och 23 på andra sidan (längd 16 m). Jag håller inte med att det skulle vara bäst utan han borde ju rimligen sett när han satte den första att det blir en jäkla skillnad. Speciellt då staketet blir förhållandevis tätt.

Hur som haver. Jag har nu spänt upp ett snöre för den nedersta ribban och det handlar om en uppjustering i ena änden med ca +8 cm och en nedjustering med ca - 9 cm i andra kanten.

Själva lutningen på 16 meter staket ska alltså i runda slängar vara 1 cm per meter.

Hur omvandlar man detta till grader? Jag körde på http://www.satellitkarta.se/calc.html och där säger den att lutningen är 0,54 grader om jag sätter 1 % lutning - vilket bör innebära 1 cm per 100 cm. Det känns rätt lite med 0,54 grader då...

Det jag är ute lite efter är om det riskerar att krävas omgering av skarvarna (de sitter på 70-stolpar)? Att, när man justerar lutningen, inte får plats med skarv/skruv på stolpe. I ofs något för snickaren att fixa men kan ju vara bra att veta ändå...

Alla ribborna är inte satta än (tur det!) så i så fall får man ju fortsätta med raka skarvar även på dessa. Det kanske är så man brukar göra (att såga ett rakt snitt även på staket som inte lutar alltför mycket)?
 
tan(alfa)=motstående katet/närliggande katet. ==> alfa=arcustangens(motstående/närliggande)=arctan(17/1600)= 0,609 grader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.