Flyttar nu in i en 1plansvilla med krypgrund byggd 1985, 144kvm stor med relativt öppen planlösning. Idag finns en gammal LLVP från Mitsubishi som sitter monterad i vardagsrummet i ena änden av huset (planlösning nedan) som behöver bytas ut inom kort. Vi är en familj med 3 små barn som förbrukar mer energi och vatten för varje år som går.

Frågan är vad vi ska ha istället?

Vi har planerat att bygga ut huset med 15-60kvm, troligtvis på höjden, inom 5 år så det kanske bör tas med i beräkningen.

Alla tips och råd emottages tacksamt!

.
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vad är det för uppvärmnings- och ventilationssystem idag förutom luftluftvärmepumpen? Vattenburna radiatorer? Var i landet ligger det ungefär?
 
Direktverkande el. Elradiatorer (lösa). Ventilation med ftx. Stockholmstrakten.
 
Dra in vattenburet. Det är det enda vettiga sättet att få en bra uppvärmning i hela huset. Det är lätt gjort i ett hus från -85.
 
  • Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
Om ni inte vill ta en kost på 100000 för vattenburet system kan ni byta ut kaminen mot en vattenmantlad pelletskamin. Då kan ni göra en begränsad installation av vattenburen värme i några få rum och i ny-utbyggnaden och få ut resten av värmen luftburen. Varmvattenberedaren kan ni byta mot en VVB med värmepump.
 
En sån stor investering vill vi nog vänta med tills vi bygger ut huset. Är det lönt att byta ut LLVP mot en modernare variant sålänge (1-3 år) eller ska man köra slut på befintlig?
 
Om inte den gamla är extremt dålig på att utnyttja värmen (SCOP) så lär det inte vara ekonomiskt lönsamt att byta ut den för endast 1-3 år. Knappt ens om ni kan sälja den nya om några år.

För 1-3 år lär i princip inget vara lönsamt.
 
Eftersom ni har element är inte uppvärmningen beroende av luftvärmepumpen. Jag skulle inte byta ut en fungerande luftvärmepump bara för att den är några år gammal. Vänta tills den går sönder skulle jag säga. Om den nu hinner göra det innan er utbyggnad om några år.
 
Avemo skrev:
Eftersom ni har element är inte uppvärmningen beroende av luftvärmepumpen. Jag skulle inte byta ut en fungerande luftvärmepump bara för att den är några år gammal. Vänta tills den går sönder skulle jag säga. Om den nu hinner göra det innan er utbyggnad om några år.
Bra råd men då vi måste byta 2 trasiga luftfilter á 1.500kr stycket och vi inte vet hur länge till pumpen orkar så känns det mer värt att lägga de pengarna på en ny. Sen om den känslan är rätt eller fel vete sjutton 😉
 
Om du vill ha den mest ekonomiska lösningen så byter du luftvärmepumpen emot en ny en när den gamla ger upp.
Är det väldigt viktigt att följa den senaste trenden för er så kan ni installera ett vattenburet system + bergvärme för 250 000 kr. Kostnadsmässigt lär ni dock inte kunna räkna hem det ens om 3000 år.
 
  • Haha
Zlatje
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Om du vill ha den mest ekonomiska lösningen så byter du luftvärmepumpen emot en ny en när den gamla ger upp.
Är det väldigt viktigt att följa den senaste trenden för er så kan ni installera ett vattenburet system + bergvärme för 250 000 kr. Kostnadsmässigt lär ni dock inte kunna räkna hem det ens om 3000 år.
Hmm förstår inte hur du får för dig att jag vill ha det trendigaste bara för att jag inte vill riskera att slänga 3.000kr i sjön för nya luftfilter (de gamla är trasiga, alltså supertrasiga) om gamla pumpen ger upp inom 2 år (inte servad ordentlig genom åren) Gamla pumpen är dessutom inte riktigt dimensionerad för husets storlek och frågan är om den är placerad smart (i ena änden av huset, sovrummen i andra änden har 4-5 grader lägre temp utan elradiatorerna igång).
 
Om pumpen är dålig, felplacerad och feldimensionerad ska du såklart byta emot en ny effektivare en. Med det trendigaste menar jag vattenburet och bergvärme som aldrig kan bli ekonomiskt försvarbart i ett så pass nytt hus som du ändå har. Jag vet inte hur stor din elförbrukning för uppvärmningen är, men om den är under 30000kWh i året så löns det antagligen inte att byta till en vattenburet system.
 
Finndjävel skrev:
Om pumpen är dålig, felplacerad och feldimensionerad ska du såklart byta emot en ny effektivare en. Med det trendigaste menar jag vattenburet och bergvärme som aldrig kan bli ekonomiskt försvarbart i ett så pass nytt hus som du ändå har. Jag vet inte hur stor din elförbrukning för uppvärmningen är, men om den är under 30000kWh i året så löns det antagligen inte att byta till en vattenburet system.
Äntligen någon som skriver ut gränsen för när det är lönt att byta till vattenburet! (y)

Nu har jag inte siffrorna framför mig men vill minnas att säljaren förbrukade drygt 21.000kwh/år (1 vuxen + 1 tonåring). Vi är två vuxna och 3 småbarn så kommer nog förbruka mer, om vi inte kan effektivisera någonstans.
 
Vad har du för filter på en luft-luft värmepump som dels kan gå sänder och dels kostar 1500kr/st?

Har du någon värmeåtervinning eller frånluftvärmepump kopplad till ftx systemet?
 
toolman77 skrev:
Vad har du för filter på en luft-luft värmepump som dels kan gå sänder och dels kostar 1500kr/st?

Har du någon värmeåtervinning eller frånluftvärmepump kopplad till ftx systemet?
Gammal Mitsubishi MSZ-A09RV, det är ett filter som normalt inte ska bytas ut utan endast rengöras. Om man slarvar med rengöringen kan filtret som sitter i någon form av metallram tydligen vittra sönder vilket har skett här. Två andra typer av utbytbara filter sitter i som ska bytas ut regelbundet och kostar mycket mindre.

Värmeåtervinning på ventilationssystemet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.