När vi flyttade in i radhuset 2009/2010 satt det en luftvärmepump redan monterad i huset. Skulle tro att den är från ca 2005. Den blir då alltså 11 år i år. Den har funkat bra tycker vi men den har börjat låta en del. Den ska ju bara susa i bakgrunden liksom men nu hör man den tydligt. Till och med till den grad att ljudet kan bli störande på kvällen om man har svårt att somna :(

Vi funderar på att byta till en ny nu men söker lite information först.

- Kan man göra det själv? Alla slangar/sladdar sitter ju redan draget på plats draget till uteaggregatet en ½ våning ner och 1½ rum bort. Eller använder alla LVP olika kablar/dimensioner/slangar/rör?

- Är det svårt att göra själv? Kan man få till det fel?

- Är det värt att ta en tekniker som levererar och installerar för att man får någon slags funktionsgaranti?

- Kan man köpa fläkt själv och låta tekniker montera eller är det mer värt att låta dem leverera och montera?

- Måste men byta båda delarna (inne/ute) samtidigt eller kan man behålla utedelen om den funkar bra? Är en gammal utedel kompatibel med en ny innedel?

Vi hade en servicetekniker hemma hos oss som kikade på LVP och han sa att det var motorn i den som lät. Lagren var slut eller något. Det var inte värt att byta motorn för LVP var så gammal ändå så det var lika bra att köra slut på den istället för att lägga ett par tusen på att köpa en ny motor plus arbete.
Det tycker jag var ärligt sagt eftersom han jobbar och lever på att sälja och montera nya motorer och LVP.

Sen effektmässigt tänkte jag lägga mig runt 6kw för det är vad den vi har nu på. Eller har fläktarna blivit effektivare med åren och man kan sänka effekten? Då spar man ju energi och det är ju bra för alla.
 
Det är ett krav på att installatör med kyl cert, skall utföra demontering och montering gäller från 1 Januari 2015.
Det du bör göra är att skaffa bra kännedom om vilken modell som passar dig bäst. När du vet vad du vill ha så begär in offert från några företag, det blir nog troligtvis billigare en att köpa anläggning själv och skaffa montör. Kravet säger också att vid köp av vp så skall man kunna uppvisa certifierad montör för jobbet.
 
Du kan göra det själv, men du får inte. Installation av värmepumpar ska sedan några år tillbaka ske av certifierad kylinstallatör.

Lyssna på de råd du fick från servicekillen.

Värmepumpar säljs kompletta med inne- och utedel. jag tror inte ens det går att få tag i en ny reservdel till en så gammal pump. Om ni mot förmodan skulle få för er att byta bara den felande delen idag så är ju fortfarande den andra gammal och kan gå sönder när som helst. Dessutom går du miste om 10 år utveckling!

Köp nytt komplett och installerat av en installatör är mitt råd och håll dig till etablerade märken såsom tex. Mitsubishi Electroic, Daikin etc.

Vi lät installera LVVP i ett hyreshus vi har, köpte den på polarpumpen.se med installation och allt funkade utan problem. Vore inte värt besväret att göra det själv, dessutom behöver du specialmaskiner för att utföra det korrekt och eventuellt så gäller inte garantierna på samma sätt.
 
Polarpumpen är ett bra alternativ men inte billigast men du har ett bra referenspris där om du kollar på deras sida. Jag installerade en vatten/luft i somras och fick ett betydligt mycket bättre pris av lokal installatör. Men begär offert från flera jag tror att det var 4 eller 5 som var här och kollade endast 1 visste vad han pratade om och lämnade även det bästa priset, långt mycket billigare en Polarpumpen med kringutrustning monterat och klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.