Hej Alla,

Jag har ett källarrum med 4st lysrör (förra ägaren älskade lysrör :rolleyes: ) då det är ganska lågt till tak och vi har tänkt att sätta garderober så kommer lysrören vara i vägen.

- Varje lysrörs matning kommer ut med ett VP-rör och är tre ledare till varje (Blå, Brun, jord(gul/grön)
- Rummet har trapptändning (två ingångar till rummet)

Så min tanke är att fälla in spottar i taket då det sitter gips och jag har möjlighet att fräsa spår, fiska efter kabel verkar svårt då gipsskivorna är skruvade i kortlingar och bjälklag till ovanvåning.

Är det någon som har ett förslag på hur jag kan lösa detta smartast?
 
Om jag har förstått det rätt så måste man ha infällnadssburkar ovanpå spottar om det är brännbart material mellan källartaket och övervåningen, som t.ex isolering, trä etc. Har sett att man kör med burkar även med lågwattade LED spottar.
Är varken expert eller elektriker, men känns som det bästa är att riva hela gipstaket och gör allt ordentligen med infällnadssburkar, leda om ledningar, etc. Då kan du ha spottar dit du egentligen skulle vilja. Kanske några fler för att få en bättre belysning.
Om rummet är litet tycker jag det är värt det. Gipsskivor kostar inte så jättemycket. Inte heller är burkar dyra.
 
Du kan leta efter LED-spottar som får monteras direkt i brännbart material utan krav på ett visst avstånd, det finns. Välj LED för konstant ström så kan du använda svagströmskabel typ RKUB. Du behöver också plats för drivdonet någonstans.
 
Här finns en spot med tillhörande driver som får läggas i isolering. Drivern får alltså plats i samma hål som spotten. Dessutom är inbyggnadsmåttet så lågt som 34 mm vilket gör att den får plats om det är nedreglat med en 28 mm plus gipsen.

http://elbutik.se/search.html?q=7464256&x=0&y=0
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.