Hej! Jag kan inte justera denna. Golvvärmen får konstant 21 grader oavsett vad pannan ger för framledning vilket är för lite.
Skulle vilja byta den men finner inte rätt ventil. Någon som vet? Det är den med vit hatt längst ner till vänster på bifogad bild.

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/dos_123_2418086.pdf
 
  • LK Fördelarshunt med mässingskopplingar, vita och röda ventiler, och en termometer, nämnd ventil med vit hatt syns längst ner till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ska du byta den? Det inget som brukar paja i den. Det är ju bara en trimventil. Har du elektriskt ställdon monterat på shuntventilen, eller det manuella som medföljer? Hur står den inställd?
 
Vet inte alls hur den står då den inte går att rubba. Det jag vet är att det är för låg temp fram till golvvärmen och för låg temp i huset. Trimventilen är väl som en termostat som begränsar framtempen för att skydda slingan när man har golvvärme nere o raddisar uppe eller har jag fattat fel?
 
  • Golvvärmesystem med fördelare, termostatventiler och mätinstrument i ett teknikskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lordi skrev:
Varför ska du byta den? Det inget som brukar paja i den. Det är ju bara en trimventil. Har du elektriskt ställdon monterat på shuntventilen, eller det manuella som medföljer? Hur står den inställd?
Manuellt. Står inskruvat max
 
Det är ingen termostat i trimventilen. Det är bara en strypventil. De brukar inte fastna dock.

Fungerar cirkulationspumpen?
 
L lordi skrev:
Det är ingen termostat i trimventilen. Det är bara en strypventil. De brukar inte fastna dock.

Fungerar cirkulationspumpen?
Ny förra året och det känns som den går plus att ljudet ändras beroende på steg I, II, III. Pannan byttes till ny i somras.
Efter lite rejält våld fick jag lös trimventilen och nu har jag bra framledning. Igår kväll gick den upp till 24 retur 21 och nu 27 och 22 på returen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.