Hej! I mitt fönster sitter någon typ av plast-/gummilist som har torkat, blivit missfärgad och på vissa ställen lossnat. Jag skulle vilja ut den och har försökt att googla på vad det är jag ska köpa och hur jag ska gå tillväga för att byta den, men jag har inte blivit klokare av det.

Är det någon här i forumet som skulle kunna hjälpa mig? Tack!

Missfärgad och delvis lossnad plast-/gummilist i hörnet av ett fönster med utsikt mot byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det ser ut som en vanlig dammlist som troligtvis sitter innanför en aluminium påbyggnad.
Vanligtvis särar man på delarna och byter ut dammlisten, vid påbyggnad är det vanligt med en plastbit som koppelbelslag.
https://www.leifarvidsson.se/tatningslist/sjalvhaftande-dammlist
Dammlister brukar gå sönder vid fönsterputsningen.

Du kan även lyssna med vaktmästaren eller BRF om de har dammlister till ditt fönster och de vet troligtvis även hur dom ska bytas om du själv inte klurar ut det.
 
Redigerat:
H Hemmafix1 skrev:
Hej! I mitt fönster sitter någon typ av plast-/gummilist som har torkat, blivit missfärgad och på vissa ställen lossnat. Jag skulle vilja ut den och har försökt att googla på vad det är jag ska köpa och hur jag ska gå tillväga för att byta den, men jag har inte blivit klokare av det.

Är det någon här i forumet som skulle kunna hjälpa mig? Tack!

[bild]
Fick du ordning på det här? Jag undrar också vad det är
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.