Ska byta en del av fasaden på huset nu i sommar. Idag är det liggande fjällpanel och vi tänkte fortsätta med liggande panel, men gå över till enkelfasad spontad panel istället (eller är z-panel lättare att sätta?). Frågan dök upp igår, finns det nån anledning till att börja överifrån och gå neråt? Rent spontant känns det lättare att börja nerifrån med tanke på gravitationen. Nån som har en åsikt/kan bringa klarhet i frågan?

Tanken dök även upp vad gäller nedersta brädan, ska man snesåga den längsmed för att på så sätt skapa en "droppkant" nertill som man gör med stående panel? Eller är det bara onödigt?

Tänkte även passa på att byta vindpappen och spikläkten när man ändå har allt nere, huset är snart 45 år gammalt och inte speciellt väl omhändertaget fram tills dess att vi köpte det för 3 år sen...

Många tankar blir det. Övriga tips mottages även tacksamt.

Mvh
 
Att montera nerifrån känns mest logiskt, som du säger.

Och om du skall sätta ny vindpapp, eller vindväv, och spikläkt tar du ju ändå ner hela panelen.

Jag tror att Z-panel är mycket lättare att sätta upp (har inte provat spontad panel själv).
Då slipper man ju pilla ihop sponten.

Nederkanten på Z-panelen är så smal så snedkapning känns meningslös.
Och OM något skulle hända med den nedersta brädan är den ju lätt att byta,
jämfört med att byta nederdelen av stående panel.

Ett tips:
Köp grundmålad Z-panel!
Då är det bara att sätta upp, och sedan färdigmåla när vädret tillåter.
 
  • Gilla
FiZiik
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ett tips:
Köp grundmålad Z-panel!
Då är det bara att sätta upp, och sedan färdigmåla när vädret tillåter.
Jag är inte alls så säker på att det är ett bra tips! Moderna färger hänger ofta ihop i system med en grundolja, en grundfärg och en ytfärg. Det är inte alls säkert att en grundmålad panel passar med den ytfärg som du tänkt dig. Dessutom _misstänker_ jag att färgen som den färdigmålade panelen är grundad med är en lågbudgetprodukt.

Ta nu inte det jag säger som definitiv sanning, moderna färger är en hel vetenskap som jag inte satt mig in i. Det var enklare förr när färg i princip bara var pigment i olja.
 
Jag byggde nerifrån o upp och det gick smidigt, tänk bara på att noten (spåret) ska sitta nedåt så att inget vatten kan samlas där.
 
Vad gäller färg så har jag ganska goda kontakter på det området, så jag kommer köra med det system som hänger ihop som b8q säger (i mitt fall Jotun då det är det jag kan få tag på till ett ganska bra pris). Visst, det blir en del extra jobb, men jag kommer grunda med Visir och stryka med Demidekk 2 gånger innan uppsättning, sen stryka skruvskallarna med visir och sen slutstryka en 3dje gång när allt sitter uppe. Mycke jobb, men då vet jag att det blir bra och att det är ordentligt målat runt om.
Fördelen med Z-panel är ju att man inte behöver vara så försiktig när man målar noten på spontat. Inbillar mig att det kan bli svårt att slå ihop panelen om det blir lite för tjockt med färg på noten. Men det kanske bara är inbillning...
Ni som satt Z-panel, har ni satt en eller två skruv/spik per bräda och regel? (hänger väl ihop med dimensionen, men vilken dimension är vanligast?)
 
KnockOnWood skrev:
Ett tips:
Köp grundmålad Z-panel!
Då är det bara att sätta upp, och sedan färdigmåla när vädret tillåter.
Jag skulle täckmåla minst en gång före uppsättning av panelen. I annat fall riskerar grundfärgen att synas i skarvarna när virket torkar.
 
Glooie skrev:
...
Ni som satt Z-panel, har ni satt en eller två skruv/spik per bräda och regel? (hänger väl ihop med dimensionen, men vilken dimension är vanligast?)
120 mm Z-panel, en spik.
 
Här syns rätt bra hur man spikar.
Nära underkanten alltså.

Ny bitmappsbild.jpg
 
145 mm z-panel två skruv gjorde jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.