Jag har bytt en del ruttna brädor på den stående panelen. Jag använde mig av jem&fix herrgårdspanel (se länken eller bilderna nedan).

Jag ska nu byta den liggande panelen. Kan man använda samma panel till det? Jem&fix har ingen annan storlek än den jag redan köpt. Det står i beskrivningen till brädan att "den lämpar sig för stående panel". Innebär detta att den inte lämpar sig för liggande panel?

https://www.jemfix.se/herrgaardspan...7AB50QL5BNPz2bG2FNxoC4PQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 
  • Bild av produktbeskrivningen för Herrgårdspanel 22 x 120 mm från Södra Wood på jem&fix hemsida, inklusive en bild av panelen i vitt utförande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stående och liggande panel på garageutbyggnad, ljus träpanel på byggnaden och mörkbrun liggande panel på garageporten, solig dag med blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där känns som det står fel - den där borde vara för liggande - det syns ju tom i deras bilder/video.
Se till att den "hela" delen hamnar uppåt så vatten inte rinner in i springan
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det där känns som det står fel - den där borde vara för liggande - det syns ju tom i deras bilder/video.
Se till att den "hela" delen hamnar uppåt så vatten inte rinner in i springan
Mejlade jem&fix och de svarade så här
 
  • Svar från jem&fix kundtjänst, som rekommenderar stående montering av produkten och önskar en fin dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
namnbyte
Vi har enkelfasspont på vårt liggande, liknande sarg runt vårt garagetak.
 
  • Diagram av enkelfasspont med mått och beskrivningar av ytor, inklusive hyvlade, finsågade och rillade ytor, samt en förstorad bild av monterade brädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Vi har enkelfasspont på vårt liggande, liknande sarg runt vårt garagetak.
Problemet är att jag hittar bara 120 och när jag mäter så kommer det se konstigt ut eftersom de tidigare brädorna är bredare.
 
namnbyte
Alltså rent krasst funkar de du länkade till, speciellt eftersom de kommer behandlas/målas (antar jag).

Problemet blir att "ovansidan" är plan, dvs där kommer det bli stående vatten vilket på sikt kommer bli både grogrund för alger/mossa och/alternativt bryta ner den nya panelen fortare.

Teoretiskt hade du kunnat planka upp hela sargen och sen sätta lockläkt, hade blivit ganska tätt och gett dig dagens utseende. Lockläkten hade dock mått bra av att ha en fasad ovansida, så att vatten inte blir stående utan rinner av. Det kan du uppnå med bordssåg, hyvel, planslip ja lite vad som helst som kan ta bort trä. Skillnaden blir bara i hur snyggt/rak avfasningen blir.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Alltså rent krasst funkar de du länkade till, speciellt eftersom de kommer behandlas/målas (antar jag).

Problemet blir att "ovansidan" är plan, dvs där kommer det bli stående vatten vilket på sikt kommer bli både grogrund för alger/mossa och/alternativt bryta ner den nya panelen fortare.

Teoretiskt hade du kunnat planka upp hela sargen och sen sätta lockläkt, hade blivit ganska tätt och gett dig dagens utseende. Lockläkten hade dock mått bra av att ha en fasad ovansida, så att vatten inte blir stående utan rinner av. Det kan du uppnå med bordssåg, hyvel, planslip ja lite vad som helst som kan ta bort trä. Skillnaden blir bara i hur snyggt/rak avfasningen blir.
Fattar ingenting av det du föreslår 😅. Är ny på sånt här. Men tack för svar!
 
namnbyte namnbyte skrev:
[länk]

Här har du 145, vilken bredd behöver du? Tänk på överlappet. I värsta fall kan snickeri eller polare med bordssåg och kantfräs lösa det relativt enkelt
Jag har faktiskt en klyvsåg! Så det löser jag. Men det kommer se lite knasigt ut i slutändan. Jag tror att nuvarande brädor sitter med fina sidan utåt. Så jag måste göra samma..
 
Brädorna är satt med fina sidan utåt. Går det bra att göra så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.