Hej!
Jag vill köpa nycklar till en gammal innerdörr och därför ska jag ta ut låshuset. Vet inte hur länge låshuset har suttit i dörren men huset är från 1932 så kanske sedan dess. Jag har tagit loss alla skruvar och sedan försökt dra och rycka så gott jag kan med både en skruvmejsel och med tryckespinnen men lyckas inte rycka på låshuset en ynka milimeter. Har följt anvisningarna på denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-laskista-massiv-innerdoerr.319907/

Vad kan jag göra?
 
  • En vit dörr med trasad låsmekanism och röd skruvmejsel som tillfälligt dörrhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrkarm med saknade delar från låsmekanism, vit målad, inomhusmiljö i bakgrunden. Slitage och skador synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har nog gjort rätt. Då är det bara mera våld som gäller. Använd en rejäl skruvmejsel så du får ordentlig kraft.

Protte
 
  • Gilla
philipbl
  • Laddar…
Ingen risk att skruvarna till nyckelbrickan går in i låshuset?
 
nino nino skrev:
Ingen risk att skruvarna till nyckelbrickan går in i låshuset?
Har testat ta bort dem också men gjorde ingen skillnad tyvärr
 
prototypen prototypen skrev:
Du har nog gjort rätt. Då är det bara mera våld som gäller. Använd en rejäl skruvmejsel så du får ordentlig kraft.

Protte
Har dragit för kung och fosterland men går fortfarande inte. Blir kanske till att köpa ny dörr för att fixa det
 
Skär med brytbladskniv, kanske sitter fast i färg
Knacka låset innåt lite, knacka med en skruvmejsel från hålen i dörren och framåt/utåt
Måste ju gå att få bort det på nåt vis
 
  • Gilla
philipbl
  • Laddar…

Bästa svaret

Bara skära färgen runt stolpen och sedan dra ur låshuset så som du försökt.
Kontrollera även så det inte sitter någon fyrkantshylsa i tryckesroddare då de kan vara i vägen.
 
  • Gilla
philipbl
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Bara skära färgen runt stolpen och sedan dra ur låshuset så som du försökt.
Kontrollera även så det inte sitter någon fyrkantshylsa i tryckesroddare då de kan vara i vägen.
Gick tillslut att få ut, var tvungen att skära bort en del trä som hade expanderat runt stolpen. Tack för alla hjälp!
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.