Hej

Jag har två entredörrar och två altandörrar.

Jag vill byta ut låscylindrrarna. Entredörrarnas låskistor krånglar av och till så jag tänkte passa på att byta ut låskistorna också.

Behöver jag köpa något mer än låskista och cylinder?

Vad tror ni en låssmed tar för att byta två låskistor och cylindrar för ytterdörrarna och två cylindrar för altandörrarna?

Entredörrar:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Altandörrar:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det enklaste sättet att få en prisuppgift är att ringa till låssmeden och få en prisuppgift.
Det som lär skilja mot hur du har idag är att låssmeden lär rekommendera runda dubbelcylindrar istället för de ovala du har idag.
Är du säker på att det är låshusen som strular? Boda 4865 kan jag tänka mig att låssmeden eventuellt vill byta men den äldre assa 2000 du har brukar sällen strula och är ett bra låshus.
Hur krånglar låshusen/låskistorna?
Ring till en eller flera låssmeder och fråga om pris.
 
Annars byter du detta lätt själv. En skruvdragare är i stort sett det enda du behöver.
 
123abc skrev:
Hur krånglar låshusen/låskistorna?
I bodalåset sä händer det inget när man trycker ner handtaget så man måste låsa med nyckel för att dörren inte ska gå upp. Skulle gissa på nån trasig fjäder.

Assalåset slutade vredet att funka på - det bara slirade runt runt men det löste sig av sig självt efter ett tag.
 
Boda låskistan bör du byta ut om det strular ser ut som om tryckesfallskolven inte fjädrar ut, jag hade inte bytt fjädern utan bättre att byta hela låskistan.
På assa 2000 låset så lossar du trycket och c-ring/trimring så vredskylten blir lös sedan kontrollerar du längden på vredpinnen samt att plastbitarna sitter rätt så pinnen inte glider omkring.
Det kan vara så att den spruckit i vredmedbringare i låshuset men det är väldigt ovanligt och kräver att någon tagit i väldigt hårt, övriga fel är extremt ovanliga på klassiska assa 2000 utan det är en slitvarg.
 
ricebridge skrev:
Annars byter du detta lätt själv. En skruvdragare är i stort sett det enda du behöver.
Envägsskruven på fix 835 är lite bökigare om man inte gjort det tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.