Hejsan, har sett flera likadana trådar men startar ändå en egen.
Först och främst skulle jag vilja ha hjälp med att identifiera vilket låshus jag har, baserat på vad andra har fått för avar så kan jag gissa mig till Assa 565/560.
Sen måste jag fråga om funktionen i mitt lås. För att låsa dörren överhuvudtaget så måste jag alltså antingen vrida om nyckeln samtidigt som jag stänger dörren eller vrida låsmekanismen inifrån samtidigt som dörren stängs, jag kan allstå inte bara stänga dörren så de låser sig själv.
Detta kombinerat med att om jag väljer att ställa upp låset så måste jag på kvällen öppna dörren för att sedan ställa om till automatisk låsning.
Vad är syftet med detta sjuka lås? Jag är helt lost.
 
  • Öppet dörrhandtagslås med synliga inre mekanismer och en linjal för storleksjämförelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgen skvallrar om att det troligtvis är ett Boda låshus.
Vad är det för dorndjup? tycker det ser ut som 55mm vilket är ovanligt då svensk standard är 50mm.
Att du behöver öppna dörren för att ta bort uppställningen/uppreglingen är helt normalt.
Det du beskriver att du behöver vrida nyckeln eller vredet för att låsa låter inte rätt men liknande problem kunde uppstå om man drog cylinderskruvarna hårt på vissa av dessa låshus.
Det fanns modeller där den övre fallkolven kunde låsas ut mer men detta är inte ett sådant låshus.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Färgen skvallrar om att det troligtvis är ett Boda låshus.
Vad är det för dorndjup? tycker det ser ut som 55mm vilket är ovanligt då svensk standard är 50mm.
.
Dornljupet är vad jag kan se på bilderna jag tagit 55mm, kan du tipsa om lås med manuell regling som skulle kunna funka rakt av?

Ang. låsningen så tror jag att fjädern mellan mittenregeln och låsregeln kanske blivit försvagad med tiden. För metallbläcket som hålls ner av den fjädern är den enda komponenten jag ser som kan förhindra att regeln kan tryckas in.
 
Inget fungerar rakt av utan man gör om så att det stämmer med modern standard.
Jag hade montarat ett ASSA Entré K1 samt en täckskylt på utsidan motsvarande vredskylten på insidan t.ex 4256.

De fjädrarna brukar inte försvagas utan snarare är det skräp som är orsaken.
Det man brukar göra är att ta loss allt och göra rent och sedan återmontera.
Det finns inga låshus med 55mm dorndjup men det finns 562-57 men då är det 57mm dorndjup samt självlåsande fallås.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.