Hej,

Vi har en gammal (typ) friggebod på tomten som har fått sig en liten uppfräschning. Jag vill nu kunna låsa dörren på ett vettigt sätt. Lås och handtag som sitter där är rätt gamla (gissningsvis från 70-tal?). Se bifogade bilder.

- Finns det standardmått på att köpa nytt låshus till detta?
- Behöver jag byta handtag också, eller kommer det funka bara med själva låshuset? Det enda jag vill är att kunna låsa dörren till billigaste penning
- Andra idéer på att göra detta till en låsbar dörr (vill undvika ha hänglås, och vore fint med låsvred inifrån) mottages gärna!

20150315_180926.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150315_180933.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150315_180943.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Det borde finnas ett ersättninshus med samma mått. Har du någon beteckning på låset? Brukar stå på stolpen men bilderna är lite för suddiga för att kunna se.
 
Alright, det enda som står är ASSA vad jag kan se, men får ta lite tid och montera ur det. Jag antar att det bara är att skruva ut det? Har aldrig pillat med lås förut...
 
Det var ett fint gammalt lås.
 
  • Gilla
Prince
  • Laddar…
Ja, om det går att behålla låset och få det låsbart på nåt sätt gör jag ju gärna det, men har aldrig sett en nyckel till det låset... Men man kanske kan göra det på nåt sätt, dvs skapa en nyckel...?
 
Handtagen borde gå att behålla och låskistor har jag för mig finns i flera olika så du kan byta det. Annars finns ju alternativet att försöka hitta en nyckel som passar. Vi har lyckats med det hos en byggnadsvårdsaffär som hade många extra nycklar.
 
ta loss handtaget och plåten och lägg det i täckt vattenbad med citronsyra i så får du bort rosten.
 
Ser ut som ett gammalt ASSA 404 som är avsett för innerdörrar/mellandörrar.
Visst finns det nyckel till den men det är samma nyckel till samtliga lås.
Det finns lås som passar hyfsat men jag hade fräst om i dörren och kompletterat med ett bättre lås.
 
Sökte "låshus för cylinder" och hittade http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/Lashus/Lashus-for-cylinder-BT-2016-87822/
Borde passa i befintlig fräsning. Obs... låset i biltemas katalog fotograferat upp och ner. Ledtråd se hålbilden vid cylindern.
Det är förstås inget vidare inbrottsskydd, men det spelar egentligen ingen roll så länge det ser respektingivande ut. Den som vill kan ju sparka in dörren.
Nytt trycke och nya cylinderskyltar kommer troligen att behövas. Det är ju nycklehål i den gamla skylten och det går dåligt ihop med cylinder.

mvh /Findus
 
findus42 skrev:
Obs... låset i biltemas katalog fotograferat upp och ner. Ledtråd se hålbilden vid cylindern.
Nej låset är rätt fotograferat det är norskt montage och det är upp och ner.
 
får väl åka förbi biltema i morn och köpa ut ett och titta på det. Om det du säger stämmer så går det ju inte att använda i Sverige. Går vredet åt det håll jag tror så har du helt enkelt fel och får ge dig...
 
Det går alldeles utmärkt att använda i Sverige du monterar endast låscylindern upp och ner.
Men enligt de postade bilderna i tråden så behövs det borras hål för cylinder och behör.
Det är enklare att kontrollera åt vilket håll tryckesroddaren rör sig.
Du kan googla runt på 2016 i andra fabrikat så kommer du se att bilderna är vända på samma sätt.
 
Redigerat:
Tack för alla svar. Så nytt låshus från Biltema, med en låscylinder och nya handtag. Kanske borra ut lite för cylindern, och sen good to go? Kan det funka med samma gamla handtag, eller behöver man byta ut det också? (har aldrig bytt låshus förr...)
 
Köpt och kollat... det är som abc säger. Vredet skall sitta överst vilket då medför att cylindern sitter under och "upp och ner". Klart att det fungerar. Men ingen yrkesman kommer att montera låset i Sverige. Tradition eller vaneföreställning. Här sitter vredet under cylindern och cylindern är monterad så att man sätter i nyckeln med den taggiga sidan uppåt.

Så till avenda. Habolåset från byggmax är inte gjort för att låsas. Går att öppna med en skruvmejsel om nyckeln skulle försvinna. Dessutom var det dyrt utan att egentligen vara bättre än det som Biltema säljer.

mvh / Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.