Hej!
Vi flyttade precis in till en ny lägenhet där dörren låser sig av sig själv när den stängs. Detta är såklart irriterande så vi vill därför byta lås. Är det något man kan göra själv, och hur vet vi i så fall vad som passar? På själva lådan står det Assa ruko 30. Bifogar bilder.

tacksam för hjälp!
 
  • Låskista märkt "Assa Ruko 30" i en öppen dörrkarm med handtag och skador på trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Assa låsmekanism synlig på en innerdörr med texten Assa ruko 30, slitage runt låset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ASSA 565 osym passar men de ny låshusen är lite bredare så du kan behöva bredda urtaget lite för att det nya låshuset ska passa.
Tittade en gång till på ditt befintliga ASSA 560 osym och det är inte så gammalt som jag först tänkte så det bör vara lika brett som ett nytt ASSA 565.
Att byta till ett ASSA 565 osym (eller motsvarande) klarar du att göra själv.

Även Julas motsvarande lås fungerar med osym stolpen monterad.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/lascylindrar-hus/lashus-396049/
 
Redigerat:
Testa att vrida om låsvredet på insidan så låskolven går in.
Håll kvar.
Slå om den lilla spärren ovanför låskolven.
Nu borde inte din dörr låsas automatiskt längre när du slår igen den.
Närbild på ett låsvred och en liten spärr på en dörrkant, möjlig justering för låsfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C chrille-gäddan skrev:
Testa att vrida om låsvredet på insidan så låskolven går in.
Håll kvar.
Slå om den lilla spärren ovanför låskolven.
Nu borde inte din dörr låsas automatiskt längre när du slår igen den.
[bild]
tyvärr funkar den bara när låskolven är inne, och då förblir den inne. Dörren stängs alltså inte alls då
 
1 123abc skrev:
ASSA 565 osym passar men de ny låshusen är lite bredare så du kan behöva bredda urtaget lite för att det nya låshuset ska passa.
Tittade en gång till på ditt befintliga ASSA 560 osym och det är inte så gammalt som jag först tänkte så det bör vara lika brett som ett nytt ASSA 565.
Att byta till ett ASSA 565 osym (eller motsvarande) klarar du att göra själv.

Även Julas motsvarande lås fungerar med osym stolpen monterad.
[länk]
tusen tack! Kikar på dom två!
 
1 123abc skrev:
ASSA 565 osym passar men de ny låshusen är lite bredare så du kan behöva bredda urtaget lite för att det nya låshuset ska passa.
Tittade en gång till på ditt befintliga ASSA 560 osym och det är inte så gammalt som jag först tänkte så det bör vara lika brett som ett nytt ASSA 565.
Att byta till ett ASSA 565 osym (eller motsvarande) klarar du att göra själv.

Även Julas motsvarande lås fungerar med osym stolpen monterad.
[länk]
På vissa sidor listar den den typen av lås som för innerdörrar. Är det säkert att använda på lägenhetsdörrar tror du?
 
J Julia95 skrev:
På vissa sidor listar den den typen av lås som för innerdörrar. Är det säkert att använda på lägenhetsdörrar tror du?
Ja det är dom, sitter i jag vet inte hur många gamla hus.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
ASSA 565 är avsett för ytterdörrar samt branddörrar inomhus med krav på igenhållande funktion t.ex rökgasexplosion.
Om du har krav på låsning kl3 så är det andra låshus, låscylindrar och behör som ska användas medans ASSA 565
uppfyller samma krav som ditt befintliga lås.
 
J jonko skrev:
Ja det är dom, sitter i jag vet inte hur många gamla hus.
tack! Beställde ett nu och får prova. Blir galen på det som sitter nu.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
1 123abc skrev:
ASSA 565 är avsett för ytterdörrar samt branddörrar inomhus med krav på igenhållande funktion t.ex rökgasexplosion.
Om du har krav på låsning kl3 så är det andra låshus, låscylindrar och behör som ska användas medans ASSA 565
uppfyller samma krav som ditt befintliga lås.
låter som att det ska funka då! Tack!
 
J Julia95 skrev:
tack! Beställde ett nu och får prova. Blir galen på det som sitter nu.
Det är väldigt vanligt att byta ut 560 mot 565 då det är så lätt att bli utelåst när låsningen inte alltid är en medveten handling.
Jag gör många sådana byten var år, självlåsande låshus var något som tillhörde det moderna hemmet på 50-talet nu mer vill de flesta inte ha självlåsande låshus.
Dörren som blåst igen och låst vid korsdrag är en klassiker bland låsöppningar.
 
1 123abc skrev:
Det är väldigt vanligt att byta ut 560 mot 565 då det är så lätt att bli utelåst när låsningen inte alltid är en medveten handling.
Jag gör många sådana byten var år, självlåsande låshus var något som tillhörde det moderna hemmet på 50-talet nu mer vill de flesta inte ha självlåsande låshus.
Dörren som blåst igen och låst vid korsdrag är en klassiker bland låsöppningar.
Ja en eller ett par 565 var alltid bra att ha liggande i bilen.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Tack till alla som hjälpte! Det passade hur bra som helst och var jätteenkelt. Nu slipper jag oroa mig för att bli utelåst!
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
J Julia95 skrev:
Tack till alla som hjälpte! Det passade hur bra som helst och var jätteenkelt. Nu slipper jag oroa mig för att bli utelåst!
Jo det är endast 8st skruvar att lossa för bytet och som du märkte var det ett ganska lätt och snabbt att byta låshuset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.