En efter en slocknar mina kökslampor av halogen och jag behöver hjälp med förslag på lösningar. Köket är från Ikea och byggt 2004 men är helt ok, inga stora problem. Vi flyttade in 2019. Jag är inte särskilt sugen på att köpa ett nytt kök bara för att det är lite omodernt. Men jag gillar inte eldragningen med uttaget ovanför diskhon. Det känns hemmapulat. Och så slutar kaklet utan list i överkant. Och så den där fuskeklisten i framkant som ska dölja all teknik är inte så snygg.

Jag kan ju felsöka, skruva ned allt och leta glapp och så och byta de delar som krånglar om jag hittar reservdelar. Men det känns trist att lägga ned tid på att hålla patienten vid liv. Det är ju halogen och det ska man väl fasa ut vad jag förstår. Jag byter hellre ut belysningen till ngt nytt med led.

Jag klarar nog att själv skruva upp ledlister under skåpen. Men ledlister har inte eluttag och de behöver jag ju. Hur löser man det?

Jag är heller inte nöjd med listen under skåpen. Borde jag ta bort den och sätta en skiva med infälld ledlist som jag tror man gör i moderna kök?

Vad ska jag börja? Jag är lite handlingsförlamad av alla val just nu. Huvuduppgiften är ju att fixa ett par trasiga lampor, snygga till lite, inte att riva ut hela köket och leva i byggkaos flera veckor.

Så ... berätta hur ni hade gjort i mina skor.

Underkant av köksskåp med halogenbelysning, kakelvägg, diskho och bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med halogenbelysning under skåpen, kaklade väggar och synligt eluttag ovanför diskbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underskåpsbelysning i kök med halogenlampor och eluttag ovanför diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slarvigt dragen elkabel och en dubbeluttagskropp överst på en vit kaklad vägg i ett kök, med ett synligt diskbänksskåp och lådfronter i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med halogenlampor under skåp, omodernt eluttag ovanför diskho och ofullständigt kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksskåp med underbelysning av halogenlampor, lösa kablar och ett kaklat väggavslut utan list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Byt ljusramperna. Det finns andra modeller med inbyggda uttag. För en fast installation behövs lagligt sett en elektriker. Det som sitter där nu är nästan garanterat hempulat, inkl uttaget. Det ser eländigt ut.
 
Mats-S
W Wingburken skrev:
Jag klarar nog att själv skruva upp ledlister under skåpen. Men ledlister har inte eluttag och de behöver jag ju. Hur löser man det?

Jag är heller inte nöjd med listen under skåpen. Borde jag ta bort den och sätta en skiva med infälld ledlist som jag tror man gör i moderna kök?
Riv skiten som sitter under skåpen idag.
Sätt dit en skiva med infälld LED-list. LED-listen är totalt ÖVERLÄGSEN alla andra ljuslösningar över köksbänkarna. Dimmer till drivern så att du kan dimma ljuset, assnyggt :)

För elluttag använder du "hörnboxar" som du sätter i hörnet mellan underkant skåp/skiva och vägg/kakel. Hörnuttagen finns i olika färger, så gör inte som jag och valde vit utan att tänka, såg för taskigt ut mot rostfria plåten på väggen, så jag fick byta dom mot grå a 300kr/st ;-) Så välj rätt färg från början på dom så att dom blir så diskreta som möjligt.

Infälld LED-list under köksskåp med hörnuttag och elkabel i en grå nyans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Hehe, ser att jag missat att klämma fast kåpan på boxen ordentligt, för att förekomma kommetarer så är det fixat nu :cool:
 
Redigerat:
LED-list i alla ära men jag gillar bättre downligths under skåpen. Så det beror ju på vad man gillar.
 
Jag var i liknande situation, jag valde att helt byta överskåpen (nya från IKEA) och sen lämna in underskåp för omlackering för att fräscha upp och matcha överskåp.
Jag bytte även kakel, fixade ny eldragning och fällde in led list i täcksida.
Men att bara sätta en täcksida i ditt fall skulle nog göra stor skillnad. Då kan du sätta ny belysning i den och dra elen i skåpen istället för under dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.