Jag o mina föräldrar funderar på att byta våra lägenheter pga ändrade familjeförhållanden.

Grejen är att bytet ska göras utan att någon betalning görs = rätt av. Mina föräldrar köpte sin lägenhet 2005 för 200k och jag gav 2009 410k.

Måste man betala vinst eller göra skatteavdrag vid försäljning eller hur funkar det. Vad är den smidigaste sättet att genomföra detta på?
 
Om ni ger varandras lägenheter till varandra som gåva slipper ni deklarera fram reavinst. Den dyker istället upp när man senare säljer bostaden vidare. Då räknas senaste förvärvskostnad (200 respektive 410 Kkr) som gåvomottagarens egen avdragsgilla förvärvskostnad.
 
Enda problemet kan bli om det kan räknas som förskott av arv om ni är flera syskon.
 
Jag gissar att man bör vara noga med en värdering, så att man ser vilken skillnad det är på lägenheternas värde, eftersom det är denna skillnad om föräldrarnas ursprungslägenhet var värd mer, som ska anses vara eventuellt förskott på arv. Om båda lägenheterna är värda 500' idag, så bör det ju knappast anses vara ett förskott på arv om man dokumenterar bytet noga.
 
tsarraz skrev:
Enda problemet kan bli om det kan räknas som förskott av arv om ni är flera syskon.
Enda problemet uppstår om inte inte bestämmer sig i förväg. Om gåvan avser arvsförskott eller ej bör anges i gåvohandlingarna. Om gåvan inte avser förskott på arv blir värdering överflödig. Även om barn oftast avlider senare än sina föräldrar ska man dessutom gardera sig också för motsatsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.