Luftventilen (påfyllnads) till expansionskärlet i min fjärrvärmeväxlare läcker. Den har gjort att trycket sjunkit och jag har fyllt på med vatten då och då för att komma tillbaka till önskat tryck, mot bättre vetande. Nu när jag äntligen listat ut att det hela tiden varit luftventilen som strulat så är det dags att åtgärda felet en gång för alla (hoppas jag).

För att fixa detta har jag förstått att jag behöver byta ut ventilnålen och därefter se till att pumpa upp expansionskärlets luftblåsa så att det får rätt förtryck (omkring 0,5 bar tror jag). Idag har jag ju alldeles för lite luft och alldeles för mycket vatten i kärlet. Här skulle jag gärna ta emot lite hjälp! Vad behöver stängas/vridas av, vad behöver jag tänka på ang. temperaturer osv.

Är det så enkelt som att stänga av systemet, tömma ut vatten genom säkerhetsventilen tills mätaren visar noll i tryck, byta ventilnål (i och med det tömma luftblåsan), pumpa upp expansionskärlet till 0,5 bar, fylla på med vatten i systemet så trycket blir omkring 1 bar och därefter sätta igång systemet igen?

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Krilleman
ola_ skrev:
Är det så enkelt som att stänga av systemet, tömma ut vatten genom säkerhetsventilen tills mätaren visar noll i tryck, byta ventilnål (i och med det tömma luftblåsan), pumpa upp expansionskärlet till 0,5 bar, fylla på med vatten i systemet så trycket blir omkring 1 bar och därefter sätta igång systemet igen?
Ja (y)
 
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
Ok, nu har jag gjort precis så och systemet är uppe och snurrar igen. Ska bli väldigt spännande att följa trycket de kommande månaderna - nu ska det ju äntligen gå UPP när det blir kallare ute. Den nya ventilen pyser inte längre så det verkar lovande.

Mitt enda frågetecken är: För att göra systemet trycklöst så hällde jag ut en liter eller två (svartfärgat och unket) vatten genom säkerhetsventilen. Därefter var trycket noll och jag kunde börja pumpa. Jag hade förväntat mig att behöva ta ut mer vatten med resonemanget att jag fyllt på en hel del i slingan över årens gång. Nåväl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.