Kanske är det faktum att jag ens startar en tråd om detta ett tecken på att jag borde ringa någon som kan på riktigt, men vi ger det en chans. :)

Jag har en kulventil som fryst sönder i sommarstugan under vintern och den behöver bytas. MEN, om jag skruvar loss den så lär väl det spruta galet mycket vatten?
Jag kan givetvis slå av strömmen till brunnspumpen, men behöver jag också tömma ur trycket ur hydropressen?

Eller hur gör jag enklast för att inte bli dyblöt samt dränka hela utrymmet där vattnet kommer in i huset?
 
  • En frusen kulventil med en röd spak som är ansluten till koppar- och plaströr, indikerande skada från vintern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Ja, du behöver tömma hydropressen. Det ser ut som att du har en säkerhetsventil där ovan manometern. Koppla ett rör till den (ser ut som cu15) och sen en slang till röret som du leder till lämplig plats. Därefter kan du via säkerhetsventilen släppa på trycket. Du kan också öppna en kran någonstans i huset och släppa på trycket den vägen men jag gissar att hydropressen ligger lägre än allt annat så det lär bli en del vatten kvar i den.

Hur mår alla andra grejerna om ventilen frös?
 
  • Gilla
Patrik Stenberg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, du behöver tömma hydropressen. Det ser ut som att du har en säkerhetsventil där ovan manometern. Koppla ett rör till den (ser ut som cu15) och sen en slang till röret som du leder till lämplig plats. Därefter kan du via säkerhetsventilen släppa på trycket. Du kan också öppna en kran någonstans i huset och släppa på trycket den vägen men jag gissar att hydropressen ligger lägre än allt annat så det lär bli en del vatten kvar i den.

Hur mår alla andra grejerna om ventilen frös?
Ja, allt detta står i en liten isolerad del av krypgrunden, har en vattenutkastare precis utanför som jag kan öppna, den ligger väldigt lågt också och då borde det inte bli så mycket vatten kvar i hydropressen.

Har ett enkelt bomulsfilter som frös sönder också, men det var enklare att byta.
 
  • Tomt vattenfilterhus med blått lock och genomskinlig behållare på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Dåså, inga problem att byta själv. Glöm inte lin+pasta och den heliga regeln: Inga rörarbeten utanför bygghandlarnas öppettider :)
 
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Det var fan det bästa jag läst på länge "Inga rörarbeten utanför bygghandlarnas öppettider"
 
  • Gilla
  • Haha
MyB5 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.