Jag ska byta en väggströmbrytare, närmare bestämt en kronbrytare, mot en ny dubbeltrapp (av engelsk tillverkning, så märkningen är förvirrande annorlunda: L1 och L2 = pil, com=L).

Två svarta, en vit och en grön (samt en blå som passerar till vägguttaget under).

Hur ska jag koppla? Öppen väggströmbrytare med exponerade trådar och etikett på vägguttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Engelsk dubbeltrappströmbrytare monterad på vägg med märkning L1, L2 och COM, inuti guldram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Dubbeltrapp-väggströmbrytare av engelsk fabrikat med märkningar L1, L2 och COM på metallplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får mäta dig till vilken som är fast fas och vilka som är tändtrådar men jag gissar att den svarta är fas och grön är en tändtråd och den vita är den andra så då kopplar du såhär

Svart går in på com och du måste bygla över till den andra com också. Jag rekommenderar att du sätter en wago eller liknande i dosan och sätter ut två trådar till varsin com.
Sen den gröna till en L1, och den vita till den andra L1
Sen har du jordade uttag i rummet? Ser ut som att Brytaren har jordanslutningar som måste kopplas in om du har jordade uttag i rummet.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 3 till
  • Laddar…
I detta fall kan man anta ganska mycket utan att det blir fel och farligt.
Normalt bör man aldrig anta något när det gäller el utan det gäller att mäta.

Svart uppifrån är antagligen inkommande fas, svart nedifrån är utgående fas till uttaget.
Vit och grön är var sin tändtråd.

Innan du rör eller kopplar något så bryter du strömmen (säkringen) som täcker strömbrytaren.
Jag rekommenderar att du skaffar en fempolig skarvplint tex wago 222 eller wago 221, som du kopplar bägge svarta plus två korta svarta stumpar till var sin ingång på dubbeltrappbrytarens ingångar (Com), sedan kopplar du vit och grön tändtråd till var sin L1-utgång.

Edit: Hojte var lite snabbare, men vi skrev nästan exakt samma sak.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack så mycket. Gläder mig att jag hade tänkt rätt. Men vad är fördelen med en wago jämfört med
att bygla på klassiskt sätt?
 
tommib
Bättre/säkrare anslutning än att mula in flera ledare i en halvdassig skruvklämma. Enda lösningen om det är snabbklämma med för få anslutningar.
 
Mikael_L
Och som redan sagts.
Den där strömbrytare måste skyddsjordas ifall du har jordade uttag i rummet.

Metallen på framsidan är en s.k "utsatt del" då det räcker med ett enkelfel för att den ska bli strömförande.

Det finns en skruvanslutning för detta ändamål.
 
Tack igen. Rummet är inte jordat.
 
Vill se bild på resultatet ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.