Problemet uppmärksammades först när värmen inte gick att justera ner i badrummet (gick på max i några dagar, varmt och skönt :p). Efter att jag hittade det felande styrdonet och skruvade av och på det igen så är nu värmen helt av istället. Har ingen erfarenhet av sånt här, kan jag själv byta styrdonet? Bör även "ventilen" under bytas? Varför blir det såhär? Alla andra ser fina ut. Är antagligen ett jobb för ett proffs, eller vad säger ni som vet mer än mig om sånt här?
 
  • VVS-installation, Uponor-ventil, rörkopplingar, vägg, text "Made in Sweden", osammanfogade plaströr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två plastburkar med lock och rör; en är tom, den andra har gammalt brunt innehåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Packboxen och eller ventilinsatsen läcker.
Kan börja med att byta packboxen.
 
  • Gilla
Umbriel
  • Laddar…
U Umbriel skrev:
Problemet uppmärksammades först när värmen inte gick att justera ner i badrummet (gick på max i några dagar, varmt och skönt :p). Efter att jag hittade det felande styrdonet och skruvade av och på det igen så är nu värmen helt av istället. Har ingen erfarenhet av sånt här, kan jag själv byta styrdonet? Bör även "ventilen" under bytas? Varför blir det såhär? Alla andra ser fina ut. Är antagligen ett jobb för ett proffs, eller vad säger ni som vet mer än mig om sånt här?
Jag är inget proffs men bytte styrdon själv för nåt år sen. Hade liknande problem som du. Var inga problem alls. Sen fungerade det fint igen.
 
  • Gilla
Umbriel
  • Laddar…
N nickehed skrev:
Jag är inget proffs men bytte styrdon själv för nåt år sen. Hade liknande problem som du. Var inga problem alls. Sen fungerade det fint igen.
Att bara byta styrdonet när det är ett pågående läckage via packboxen är bara att åtgärda följdfelet å inte huvudfelet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Att bara byta styrdonet när det är ett pågående läckage via packboxen är bara att åtgärda följdfelet å inte huvudfelet.
Hördu Demmpa, jag svarade på frågan om att byta styrdonet själv, inget annat. I mitt fall var det problemet o inget annat. Om författaren har ytterligare eller annat problem så får du svara på det.
Ha nu en bra lördag.
 
@nickehed jag fick uppfattningen att även du hade skadat ställdon pga läckage eftersom du skrev "Hade liknande problem som du." och att man tydligt ser att det är rost/avlagringar i både ställdonet & ventilen.
Så jag ville förtydliga olämpligheten med att bara byta ställdonet.

@Umbriel normalt gäller att välja rätt typ av ställdon också, NO är vanligast, sen finns det att välja mellan 24VAC och 230VAC. men i ditt fall verkar det vara 24VAC,
https://www.rskdatabasen.se/kategor...ng/styrdon/vario-plus-styrdon-24v-2418961-213

Jag får nog revidera mitt tidigare svar lite, det finns nog ingen separat packbox utan den är nog integrerad med ventilöverdelen, se sida 4
https://www.uponor.com/getmedia/552...3e/bld_ufh_5207_012013_servicehandledning.pdf
https://www.rskdatabasen.se/kategor...delar/vario-plus-ventilsats-retur-2418980-213
 
  • Gilla
Umbriel
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@nickehed jag fick uppfattningen att även du hade skadat ställdon pga läckage eftersom du skrev "Hade liknande problem som du." och att man tydligt ser att det är rost/avlagringar i både ställdonet & ventilen.
Så jag ville förtydliga olämpligheten med att bara byta ställdonet.

@Umbriel normalt gäller att välja rätt typ av ställdon också, NO är vanligast, sen finns det att välja mellan 24VAC och 230VAC. men i ditt fall verkar det vara 24VAC,
[länk]

Jag får nog revidera mitt tidigare svar lite, det finns nog ingen separat packbox utan den är nog integrerad med ventilöverdelen, se sida 4
[länk]
[länk]
Ja, det verkar sitta ihop. Jag behöver också ett verktyg för att skruva ur det. Tack för bra svar och förtydligandet där.
 
Demmpa Demmpa skrev:
@nickehed jag fick uppfattningen att även du hade skadat ställdon pga läckage eftersom du skrev "Hade liknande problem som du." och att man tydligt ser att det är rost/avlagringar i både ställdonet & ventilen.
Så jag ville förtydliga olämpligheten med att bara byta ställdonet.

@Umbriel normalt gäller att välja rätt typ av ställdon också, NO är vanligast, sen finns det att välja mellan 24VAC och 230VAC. men i ditt fall verkar det vara 24VAC,
[länk]

Jag får nog revidera mitt tidigare svar lite, det finns nog ingen separat packbox utan den är nog integrerad med ventilöverdelen, se sida 4
[länk]
[länk]
I väntan på reservdelar, är ventilen öppen när piggen är nertryckt eller tvärsom?
 
Brukar oftast vara att ventilen är öppen när termostat/ställdon är demonterat.
 
  • Gilla
Umbriel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.