Hej

Under förra sommaren ägnade jag och frun mig åt att renovera de flesta fönster i vårt hus.
2-glas kopplade fönster, alla öppningsbara. VI gjorde så att vi hängde av alla bågar och tog ned dem i källaren och skrapade det som behövdes, kittades, målades osv. Då en del innerrutor var trasiga och de flesta behövde kittas om passade vi på att byta innerrutan till ett energiglas.

Denna sommar hade vi tänkt oss att renovera de fönster som sitter i källaren. Här tänkte vi oss dock inte riktigt samma metod, utan har funderat på att byta ut 6st av de 8st 2-glas fönster i källaren till fasta 3-glas kassetter.
Tanken är att lyfta ur bågen med kopplat 2-glas som sitter idag och ersätta hela bågen med en 3-glas kassett.

Varför valet faller på en 3-glas kassett är att den vi kikat på till vettigt pris är lagom tjock för att tillsammans med en tätningslist fylla ut den innersta falsen av karmen.
Karmen är typisk för kopplade 2-glas fönster, där det nedre karmstycket har 2 "nivåer", ungefär enligt denna bild:
kopplade_bagar_1+1-glas.jpg

Vi står dock med lite frågetecken som jag tänkte kolla om det finns någon som kan räta ut eller peka oss i rätt riktning.

Vi tänker oss att man tar en list typ självhäftande E-packning och klistrar på karmen så att listens bredsida träffar rutans plansida.
Ska det också vara en list, kilar eller någonting annat mellan karmen och kassettens "kortsida"?


En annan frågeställning är hur man löser utsidan på ett snyggt och inbrottssäkert sätt, som också håller fukt borta.
Vi har kikat på lister likt dessa att sätta mot rutan och skruva med envägsskruv, på sidorna och ovandelen karm: 17354515-BVIiS.jpg


På nedre karmstycket kikade vi på att använda denna dropplåtsliknande profil, också skruvat med envägsskruv:
17354538-e1DYV.jpg


Båda två har en packning som är tänkt att läggas an mot rutan, men är lite tveksamma till om de räcker, om de håller tätt?
Dropplåtslisten är också lite kort, så den kommer inte riktigt ut utanför karmstycket. Risk att det kommer bli röta i karmen då?

Vad säger, tror och tycker ni?
Någon bättre ide som inte innefattar att slita ut hela karmen (troligen blir det en hel del efterlagning vid en sådan operation, plus att vi inte är så intresserade av att stoppa in en hel ny karm med fönster ty det skenar iväg i pris).

Tacksam för idéer, tips och kommentarer.


Trådar som behandlar liknande ämnen men som inte riktigt har ett komplett svar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/fixa-70-tals-foenster-med-glaskassett.218514/
https://www.byggahus.se/forum/threads/3-glaskassett-direkt-i-karmen.210099/
 
Det går utmärkt att göra. Man brukar få bygga ut falsen med en salningslist för att få en lite större anläggningsyta,insidan alltså.
Dom där plastlisterna spikar du fast. I botten kan du istället använda "mästarlisten", den kan närmaste glasmästare ta hem. Är du orolig för inbrott kan du foga med silikon/trans7 inifrån. Kan även foga listerna utifrån om dom e extra utsatta för väder o vind. Glöm inte ventilationen som kan behövas se över.
 
@Danielhz
Räcker det att spika plastlisterna? Får för mig att det är väldigt enkelt att bara knäcka loss de där listerna och lyfta ur rutan? Vet att det var en serie inbrott i kommunen för några år sedan där de bände loss lister som var av typen "fastknäppta" med enkla spännen.

Ventilationen är nyinstallerade FTX som är korrekt intrimmad, så bör inte bli några problem.
 
Det räcker absolut att spika listerna.
Toppförseglar du sen inifrån så kan man inte lyfta ut kassetten sen utan att skära fogen inifrån.
 
Tänker att man sätter en gummilust på insidan karmen som är vänd mot rutan, så blir det inte så mycket sugkraft kvar i karmen, men jag kanske underskattar silikonets förmåga här?
 
Tätningslisten gör att fogen på insidan blir lite större, vilket i sin tur gör den starkare.
Är du orolig så använd istället tec7/trans7, har egentligen inga belägg för de men har fått för mig att den är starkare. Detta är ett ganska vanligt sätt att inbrottsskydda i villaområden där sådana ligor härjat.

Har aldrig stött på såna där envägsskruvar i fönsterlister, hade nog blivit lätt upprörd då;). Men tror att en inbrottstjuv i så fall bara hade bänt sönder listerna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.