B
Hej

Bor i bostadsrättslägenhet och funderar på om jag behöver byta kopparrören i duschen. Färgen har spruckit sedan länge på kallvattenröret och jag tycker att det ser ”konstigt” ut på röret? Inga sprickor eller så utan mer missfärgning på röret. Vad tror ni det kan vara? Vet inte om man kan zooma in i bilden o se innanför färgen?
 
  • Ett kopparrör med sprucken och flagande färg mot kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skrapa bort färgen och måla rören. Att ge sig på att byta rören är något som föreningen måste initiera/ge klartecken till.
 
C
Kopparen oxiderar när det kommer i kontakt med luften och får en fläckig yta för att till slut bli mer eller mindre svart eller grön. Inget som påverkar funktionen, men det ser ut som att det är dags att måla om det av kosmetiska skäl.

Angående byte vill jag påstå att det normalt ligger på ditt underhållsansvar eftersom det inte är en stamledning eller en ledning som på annat sätt betjänar flera lägenheter. Därmed inget som föreningen har något med att göra. Men det avgörs av stadgarna.
 
Hej!
Ser ut som våra rör i badrummet. Nån modegrej från '98. Flagnar fint efter 20 år, våra var göna också. ;)
Har du ventiler/ballofixer på ledningarna är det bara att byta ut rören, annars får du vända dig till föreningens fastighetstekniker för att få vattnet avstängt under tiden bytet sker. Jobbet ska självklart vara fackmannamässigt utfört, men i vår förening behöver man inte anmäla sådana förändringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.