Som jag nämnt i en annan tråd har jag idag en pumpanläggning med en trefaspump och ett kontaktor-motorskydd, där kontaktorn fås att slå till av tryckströmbrytaren.

Finns det någon situation som kräver en sådan konstruktion, eller kan man utan fara byta ut det mot ett enklare termomagnetiskt överströmsskydd som man sedan sätter tryckströmbrytaren efter?

Dvs, jag tänker mig en sådan här, enkel, koppling:

Central----Motorskydd(överströmsskydd)-----tryckströmbrytare----pump

Dvs jag vill för enkelhetens skull låta tryckströmbrytaren slå av och på pumpmatningen, istället för som idag, när den bara används för att slå av och på en styrspänning till motorskyddet.

Jag hoppas det framgår hur jag menar, annars får jag komplettera med bilder.
 
Personligen tycker jag att du har en bra lösning kontaktorn klarar brytningen bättre än tryckströmbrytaren (motorströmmen alltså)
Mvh Tille
 
Ditt förslag till lösning fungerar och de flesta anläggningar ser ut så, men jag håller med Tille.
Dessutom är det lättare att lägga till fler styrnignar med den lösning du har idag om man nu skulle vilja det, hemma hos far&mor tex har jag kopplat till en nivåvippa som bryter när det blir lite vatten i brunnen, innan pumpen går torr och skär, höj- och sänkbar så att man kan ha den lite högt vilket minskar vattenmängden som kan läcka ut vid ett ev läckage.
 
Jag var ut och tittade idag och försöker förstå hur det egentligen fungerar. Jag tog en bild, den är inte jättetydlig, men kanske kan någon försöka sig på att förklara den principiella funktionen för mig.

Matning från centralen är förstås ansluten till L1-L3 och matningen till pumpen går ut på T1-T3.

För att styra kontaktorn ansluts på ena sidan en fas (från L2) och på andra sidan en tråd som kommer från tryckströmbrytaren, den går genom den påhängda NO-kontakten (som manövreras med en tryckknapp i kapslingen).

Ungefär så långt är jag med, men hur fungerar en sån här koppling i övrigt, jag är inte riktigt med på hur anslutningarna är gjorda och då har jag ändå utbildat mig till elektriker en gång i tiden. Det skulle vara trevligt med ett kopplingsschema över hur man brukar göra sådana här styrningar.
 
  • motorskydd1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför vill du ha en annan lösning?
 
Egentligen så vill jag inte ha någon annan lösning, men den nuvarande kopplingen fungerar inte och jag tänkte att om någon komponent har gått sönder så kunde det vara lika bra att byta allt för att förenkla. Men det verkar ju finnas vissa fördelar med den nuvarande lösningen ändå, så det kanske är bättre att försöka få den reparerad.
 
Ok, jag skulle tro att det är tryckströmbrytaren, kolla om den är kopplad över alla faser.
Kolla också om den släpper igenom på alla, jag brukar bara använda en kontakt i taget på tryckströmbrytaren som manöver till kontaktorn. På det viset har man 3st oberoende kontakter att tillgå och man slipper att byta när det slutar funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.