Hej,
Har en bordssåg med 3-fas och Y/D-start där kontaktorn med start/stopp gett upp.
Behöver nu hjälp med att utläsa vilken ström som den har.

Kikat på denna https://www.nimaab.se/kontaktormotorskydd-400v-3-faspg-1002548.html som finns i ett antal strömalternativ så vilken ska jag välja och för att lära mig, hur utläser jag värdena på den jag har?

Så här står det på det jag har idag:
Närbild av teknisk etikett på en kontaktdon som är kopplad till bordssåg, med specifikationer och modellinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontaktor för bordssåg med specifikationer synliga för utläsning av strömbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en kontaktor med inställningar för Y/D-start som visar 35A Quick och 25A Slow.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet elskåp med kontaktor för 3-fas bordssåg och tydlig etikett som visar tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Specifikationsetikett på kontaktor för bordssåg visar VDE 0660 AC3, Ie=18A, Ith=25A, Ue=500V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en kontaktor för bordssåg med tekniska specifikationer och elschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kontaktor med start/stopp-knappar på en bordssåg, märkt med "FGA" och "500V".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ska stå på motorn. Den du har kan vara fel så det är bättre att se vad motorn... ta en bild på motorns plåt.
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Ett motorskydd med inställning 10 - 16 ampere går bra, i övrigt så är det bara Y/D kopplare som finns och påverkar inget. Det ser inte ut som att det är något med nollspänningsutlösare, ( äldre grejer ) så vid strömbortfall så måste du starta på tryck på till igen.
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
D Melb skrev:
Det ska stå på motorn. Den du har kan vara fel så det är bättre att se vad motorn... ta en bild på motorns plåt.
Tog lite tid men detta är plåten på motorn.

Typskylt på en motor från VEM Elektromotorenwerke med tekniska specifikationer som kraft och spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite svårt att se men 8.45 verkar vara driftsströmmen då värdet är rimligt utifrån övriga data.
Du kan då välja motorskyddet 7.2 - 10 A hos Nima och ställa in det på 8.5 A.
Observera att du fortfarande behöver den gamla Y/D-starten även om 4 kW skulle kunna gå att direktstarta.
Den kan vara rätt knepig att koppla in mot ditt nya motorskydd men förhoppningsvis ligger Y/D-starten efter allting, närmast motorn.
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Lite svårt att se men 8.45 verkar vara driftsströmmen då värdet är rimligt utifrån övriga data.
Du kan då välja motorskyddet 7.2 - 10 A hos Nima och ställa in det på 8.5 A.
Observera att du fortfarande behöver den gamla Y/D-starten även om 4 kW skulle kunna gå att direktstarta.
Den kan vara rätt knepig att koppla in mot ditt nya motorskydd men förhoppningsvis ligger Y/D-starten efter allting, närmast motorn.
Tack! Ja, Y/D ligger närmadt motorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.