Jag har skaffat en projektor som jag har monterat i taket och vill byta ut kontakten taket som är i taket avsedd för takbelysning mot ett fast vanligt uttag. Är det bara att köpa ett uttag och koppla in i dosan i taket? Hur gör jag för att koppla förbi strömbrytaren som tänder takbelysningen så att jag har ström hela tiden?
 
  • DSC02559.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02560.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Takdosor har större diameter än vanliga apparatdosor. Så ett vanligt uttag passar inte. Det blir fel avstånd mellan fästskruvarna. En takdosa används ofta även som kopplingsdosa och är därför rymligare än en apparatdosa.

Jag tror att det finns specialversioner av uttag som skall passa, eller att det finns någon sorts adapter. men det är troligen inget du hittar på byggmarknad eller i nätbutiker.

Vad gäller kopplingen, enklast borde ju vara att du tar bort brytaren ifråga och kopplar ihop trådarna som normalt bryts med toppklämma eller annan lämpolig koppling. Sätt ett doslock över. Annars så är som sagt takdosan en kopplingsdosa så det är därifrån trådarna till brytaren kommer. Det går att göra motsvarande bygling där. Men där finns betydligt större möjlighet att koppla fel (fler trådar att hålla reda på).
 
Om du väl får dit vägguttaget så tycker jag att det hade varit bra att ha kvar strömställaren. Det är väl bekvämt att kunna bryta strömmen till projektorn via den vanliga strömställaren?

Ett annat alternativ till specialuttag kan ju vara att montera ett utanpåliggande uttag brevid, en bit EKRK och doslock.

//Patrik
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Om du väl får dit vägguttaget så tycker jag att det hade varit bra att ha kvar strömställaren. Det är väl bekvämt att kunna bryta strömmen till projektorn via den vanliga strömställaren?
Nej, det anser jag inte vara en bra idé. Bryter man strömmen av misstag under drift till en projektor så forkortas livslängden på lampan avsevärt. I värsta fall exploderar lampan. Har sett det hända.

Mitt tips är att montera ett utanpåliggande uttag bredvid lamputtaget och koppla konstant matning på det. På bilden ser det ut som att det finns allt du behöver i takdosan.
 
it-snubben skrev:
Nej, det anser jag inte vara en bra idé. Bryter man strömmen av misstag under drift till en projektor så forkortas livslängden på lampan avsevärt. I värsta fall exploderar lampan. Har sett det hända.
Okej, då lärde man sig något nytt. Fast vid standby-läge är det alltså ingen fara att bryta strömmen med SS?
De två projektorerna jag vet om har i alla fall tvåpolig SS.

//Patrik
 
tack för snabba svar!
Kanske det enklaste ändå blir att dra dit ett utanpåliggande uttag, då blir ju även uttaget till taklampan kvar om man behöver det. Nån som vet om det är nödvändigt med ett jordat uttag till en projektor?
 
Kruxet är att alla uttag i ett rum måste vara jordade, ditt lamputtag är inte det.

/Kent
 
Det beror ju på rummet. Om övriga uttag (lamputtaget ex.) är ojordade, så FÅR inget annat uttag vara jordat.
 
alltså, ska jag ha ett jordat uttag så måste alla uttag i rummet vara jordat, korrekt?
men är det nödvändigt att elektronisk utrustning typ tv, stereo och i mitt fall projektor måste kopplas till ett jordat uttag. fördelar?
 
Många hemelektronikprylar är inte jordade ju, väldigt många har dom där smalare "eu"?-kontakterna...Så det beror väl lite på hur kontakten på projektorn ser ut, är den jordad så bör väl även uttaget vara det- annars inte... eller?
 
flelle skrev:
alltså, ska jag ha ett jordat uttag så måste alla uttag i rummet vara jordat, korrekt?
men är det nödvändigt att elektronisk utrustning typ tv, stereo och i mitt fall projektor måste kopplas till ett jordat uttag. fördelar?
Det står i tillverkarens instruktioner. Står där 'skall anslutas till jordat uttag' eller liknande så ska man ansluta till jordat uttag för att säkerheten och funktionen skall kunna garanteras av tillverkaren. Alla andra åsikter är ren spekulation.
 
I tillverkarens instruktioner står det...

"är utformad att fungera med de enkelfassystem som har en jordad neutral ledare. För att minska risken för elektrisk stöt ska du inte koppla in någon annan typ av
strömsystem"

Så står det säkert på de flesta elektroniska apparaters instruktioner men säkert fler med mig har bara jordade uttag i kök o badrum. Ska man då inte kunna använda apparater på ett säket sätt utan att behöva jorda alla uttag i hela huset, låter konstigt.

>marcusen
tack för tipset, ser ut som det jag behöver. Är väl bara o strunta i jorden :surprised:

bara för att testa har jag kört projektorn i ett vägguttag som inte är jordat, funkar fint.
 
flelle skrev:
>marcusen
tack för tipset, ser ut som det jag behöver. Är väl bara o strunta i jorden :surprised:
Bara för att förtydliga, du hade inte tänkt att köpa ett jordat uttag för att sedan inte koppla in jorden?!? Det är något du definitivt inte får göra!
 
flelle>Teoretiskt sett kan du strunta i jorden men vad händer om man längre fram jordar resten av uttagen och inte tänker på att lamputtaget inte är jordat trots att det ser ut så???
Sådana lösningar är inte riktigt lyckade.

Har projektorn jorddon på anslutningen är den avsedd att jordas med.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.