Hej!

Har en trasig HDMI kabel dragen i vägg mellan projektor och förstärkare.
Problemet är att kontakten på ena sidan pajat. Har provat att mäta med mätinstrument men får inget utslag på några av kablarna.
Finns det något sätt att ta reda på vilken kabel som ska sitta vart?
Vill helst inte byta kabel då det är ett rent h-vete att dra en ny.
Kabeln är en Deltaco hdmi-1150. Aktiv HDMI kabel 15m.

Kan inte kolla på den gamla kontakten för det går inte se på den.
 
En aktiv kabel går inte att kontinuitetsmäta.
 
Det här gör varje stift i HDMI kontakten.
hdmi-connector-diagram.gif
Men det hjälper inte mycket att veta det eftersom det inte finns någon standard som talar om vilken färg på ledare som ska till vilket stift. Kabelfärgerna verkar vara helt godtyckliga, bara man gör lika dant i bägge ändarna.
 
Konstaterade efter en del googlande att det inte går mäta sig fram. Lyckades byta kabel och det gick betydligt bättre än väntat så nu fungerar det. Nån regnig dag kanske jag provar att få till kabeln bara för att se om jag lyckas. Finns ju några varianter att prova.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
R
Är det en aktiv kabel så går det som sagt inte enkelt att avgöra om det är kontakten som är trasig eller elektroniken.

Om det dessutom är en fast monterad kabel som inte har rörts är risken liten att det är någon av kontakterna. Och om du inte vet vilken kontakt som är trasig så du riskerar ju att få byta båda.

Att byta en HDMI-kontakt är inte det enklaste heller. Jag har lött en hel den jobbiga kontakter men jag hade dragit mig för att byta en sådan, speciellt om kabeln sitter fast och jag hade behövt göra det uppe i taket eller liknande.

Att du kallar ledarna för kablar gör att jag misstänker att du inte är van den här typen av arbete och därför är mitt råd att dra om kabeln, hur jobbigt det än må vara.

Om du ändå vill ge dig på detta så finns det förstås sätt att ta reda på var ledarna ska sitta:

https://www.google.com/search?q=pin.....69i57j0l5.2177j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

EDIT: Du hann svara medans jag skrev. Bra att det löste sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.