Efter diskussion hemma och att förenkla livet lite nu i juletid när mycket pynt ska tändas och släckas i otid. Det vore ju smidigt att koppla ljusstakarna till väggkontakterna (via taklampkontakter). Men vad får jag göra...?

Är det tillåtet att
1) byta kontakt på en adventsljusstake till lampkontakt?
2) koppla ihop två adventsljusstakar och koppla till en lampkontakt?

Om det är tillåtet, var hittar jag rätt monteringsdetaljer..?
 
Nu kanske jag är ute och cyklar i blå pyjamas, men behörighetsreglerna avser vad jag vet fast installation.
Därmed är det juridiskt sett fritt fram, men jag kan ändå tycka att man ska ta det försiktigt och endast göra det man verkligen klarar av att göra så det blir säkert!
 
Det finns skarvar till lamputtag som gör att man kan koppla in två lampor istället för en. Då slipper du hålla på med dumheter att koppla in två kablar under samma plint.
 
Använd hursomhelst en lampkontakt med dragavlastning. Det finns (fanns tidigare?) lampkontakter utan dragavlastning och de ser jag som direkt olämpliga i ditt fall.
 
Ja det är helt okej att göra själv. Så länge du vet vad du håller på med. Det finns ju även adaptrar för sånt här, men det kanske blir för skrymmande.
 
ullet
Kolla på tex Biltema artnr 35823 och 44797. Med hjälp av dom två kan du koppla ihop två adventsljusstakar o ansluta i ett lamputtag.
 
ullet skrev:
Kolla på tex Biltema artnr 35823 och 44797. Med hjälp av dom två kan du koppla ihop två adventsljusstakar o ansluta i ett lamputtag.
Tack, en sån kopplingsplint har jag letat efter.

Jag vet tillräckligt mycket om el för att göra det här jobbet. Och jag vet tillräckligt mycket om hur lite jag vet om el för att ringa en elektriker för nästan allt annat :)
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.