Hej,
Haft tillträde till mitt nuvarande hus i en dryg vecka.
Finns en 15år gammal Thermia Eko 7,5kw on/off pump med 200l beredare vid sidan om i källaren.

Märkte efter ett par dagar att något var knas med pumpen.

En kyltekniker har varit och felsök och dömt ut kompressorn och en annan orelaterad försäljare/kyltekniker som varit här håller med honom.

Uppskattat pris för byte av kompressor, expansionsventil och torkfilter ca 25kkr. Kan göras inom 7-14dagar.

Försöker nu avgöra om jag ska byta kompressor eller ta tillfället i akt och rulla elpatron och få till ett byte av pump i sommar/höst.

Huset är ca 180kvm + 35kvm råkällare som kan få hålla 5-10 grader. Enligt schablon borde jag behöva en toppeffekt mellan 9-11kw. Men bor i Blekinge och nuvarande pump har 46000h drift plus ca 1600h tillskott(600-800h av dessa är sannolikt legionellakörning). Så effekttäckningen med 7,5kw vekar förvånansvärt god.

Har 140m borrhål med 5grader in på köldbäraren nu. Men misstänker att kompressorn lämnat dåligt med effekt under en eller 2 vintrar. Så svårt att veta hur mkt det klarar. Men med en inverter kan man borra ett hål till om 2-3år om hålet är dåligt.

Har inte fått offerter på utbyte än, men uppskattat ca 120-130kkr för en thermia inverter med befintlig VVB. NIBE verkar landa på över 150kkr för de "vägrar" installera om jag inte byter VVB eftersom styrningen blir kass.


Vad hade ni gjort?

Lutar mest åt kompressorbyte just nu, hoppas pumpen håller 5år till utan för mycket strul och därefter ta ställning till ny pump när vi har bott in oss och lärt känna huset och vet vad vid har för övergripande plan för det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enestigen
  • Laddar…
Att ha en VVB efter VP i serie är bra. då kan man dra ner lite på tempen i VP , billigaste att värma är med VP., samt att det finns mycket VV extra genom VVB. Då ska blandningsvenrilen för 55 C sitta externt och inte som normalt internt i VVB.Det blir in på KV i VVB och ut på VV. oCh därefter blandningsventilen, En röris ska göra jobbet efter inkopplingsanvisning och vad du vil ha och inte ha några egna ideer.
 
J jonaserik skrev:
Att ha en VVB efter VP i serie är bra. då kan man dra ner lite på tempen i VP , billigaste att värma är med VP., samt att det finns mycket VV extra genom VVB. Då ska blandningsvenrilen för 55 C sitta externt och inte som normalt internt i VVB.Det blir in på KV i VVB och ut på VV. oCh därefter blandningsventilen, En röris ska göra jobbet efter inkopplingsanvisning och vad du vil ha och inte ha några egna ideer.
Den nuvarande bergvärmepumpen har ingen inbyggd varmvattenberedare, utan det står en 200liters passiv VVB(från thermia avsedd för ändamålet) bredvid. Sitter sedan tempmätning från pump till VVB, när den når ett visst värde börjar VP värma till önskad temp. Om inte VP klarar önskad temp så lägger den på elpatron(t ex legionella körning).

Utifrån det tänker jag att jag borde kunna byta värmepumpen till en ny låg modell som saknar VVB och köra mot den gamla(15år gammal) tills den är slut. Men Nibe återförsäljare hävdade att det blir dåligt styr med långa driftstider mot en icke Nibe VVB avsedd för att stå bredvid värmepump.

Nuvarande pump har specat 3 i COP vid 50grader och 4,2 vid 35 grader. Alltså borde jag inte spara så mycket på en ny pump om denna är hyffsat dimensionerad, kanske 10% per år. Även med elpris på 3kr tar det lång tid att räkna hem.

Kunniga på ett värmepumpsforum tycker byte eftersom det finns fler saker som kan gå sönder. Min kyltekniker och en thermia återförsäljare tycker jag har en fin pump och att den är värd att få en ny kompressor. Annan återförsäljare tycker att det är en smaksak beroende på hur trygg man vill känna dig med garantier och dylikt närmaste åren..

Därför jag söker råd här :). Har svårt att bestämma mig.
 
15års livslängd för en bergvärmepump/panna var ju ingen hit.
CAD kostar en ny?

Var är det i övrigt som kan gå sönder? Något relä?
Är inte insatt i vad som annars brukar gå sönder men jag hade bytt den svindyra pumpen.
 
Inte ett råd men min åsikt. Med de siffror du visat skulle jag bytt kompressor. Det kanske blir något byte av cirkulationspump framåt men du får minst 10 år på dig att bestämma framtida uppvärming.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Det är som du skriver, hur trygg vill man vara å hur mycket pengar vill man lägga på vp'n. Ny= dyrare, får garantier, förhoppningsvis många år med problemfri körning, lite bättre cop. Kan vara svårt att få vp installerad nu Reparera = billigare, lite sämre cop, får igång vp fortare. Kan ev få andra reparationer på tex cirkpump då om dom är lika gammal som vp
 
Jag tycker 25 tkr låter som ett bra pris för kompressorbyte. Med tanke på de långa leveranstiderna på nya värmepumpar och de uppskruvade priserna skulle jag välja att bara byta kompressorn om pumpen i övrigt har fungerat bra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
15års livslängd för en bergvärmepump/panna var ju ingen hit.
CAD kostar en ny?

Var är det i övrigt som kan gå sönder? Något relä?
Är inte insatt i vad som annars brukar gå sönder men jag hade bytt den svindyra pumpen.
Du menar byta ut hela eller den svindyra kompressorn för 25kkr? :)

Annat som kan gå sönder är cirkulationspump, växelventil, Motorskydd, mjukstart, kontaktor, pressostater och styrkort.

Min thermiaåterförsäljare menar dock att kompressorn är det dyra att byta, andra saker är mindre i sammanhanget. Men med felsökningsavgifter kan det ändå dra iväg såklart.
Kylteknikern tycker maskinen är fin i övrigt varför den kan vara värd några år till.


Ny pump verkar landa på 120-160kkr installerat och klart beroende på märke, modell och tillgänglighet. Hade jag vetat med säkerhet att nuvarande pump är tydligt underdimensionerad så skulle jag bytt till en ny såklart(kompliceras av att borrhålet kan vara för klent för en större maskin).

Hade varit lättare om jag haft tid att lära känna huset och pumpen innan kompressor gick sönder..
 
D
F FellanD skrev:
Den nuvarande bergvärmepumpen har ingen inbyggd varmvattenberedare, utan det står en 200liters passiv VVB(från thermia avsedd för ändamålet) bredvid. Sitter sedan tempmätning från pump till VVB, när den når ett visst värde börjar VP värma till önskad temp. Om inte VP klarar önskad temp så lägger den på elpatron(t ex legionella körning).

Utifrån det tänker jag att jag borde kunna byta värmepumpen till en ny låg modell som saknar VVB och köra mot den gamla(15år gammal) tills den är slut. Men Nibe återförsäljare hävdade att det blir dåligt styr med långa driftstider mot en icke Nibe VVB avsedd för att stå bredvid värmepump.

Nuvarande pump har specat 3 i COP vid 50grader och 4,2 vid 35 grader. Alltså borde jag inte spara så mycket på en ny pump om denna är hyffsat dimensionerad, kanske 10% per år. Även med elpris på 3kr tar det lång tid att räkna hem.

Kunniga på ett värmepumpsforum tycker byte eftersom det finns fler saker som kan gå sönder. Min kyltekniker och en thermia återförsäljare tycker jag har en fin pump och att den är värd att få en ny kompressor. Annan återförsäljare tycker att det är en smaksak beroende på hur trygg man vill känna dig med garantier och dylikt närmaste åren..

Därför jag söker råd här :). Har svårt att bestämma mig.
Vintern 2017-2018 var jag i ett läge väldigt likt ditt. Vår CTC EcoHeat hade krånglat lite vintern före, bl a havererad cirkpump. Men så kraschade kompressorn i januari. Jag mindes att pumpen var från 2002-2004 enl säljaren (kompressorn hade bytts till större modell 2004). Då var priserna annorlunda, men att få ny kompressor skulle kosta oss 30-40k, medan en ny pump (Nibe F1255 3-12kW) blev 65k bara för pumpen och 17k i rörmokeri och installationsarbete. Vi valde att betala mer och skaffa nytt. Vi var trötta på krångel. Redan på den tiden kostade varje vintermånad utan fungerande pump tusentals kronor extra.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag tycker 25 tkr låter som ett bra pris för kompressorbyte. Med tanke på de långa leveranstiderna på nya värmepumpar och de uppskruvade priserna skulle jag välja att bara byta kompressorn om pumpen i övrigt har fungerat bra.
Får också känslan av att det är ett bra pris. Kylteknikern hävdade att jag aldrig hittar mer prisvärt. Han köper delarna via en thermiaåterförsäljare och hävdar att inget blir sämre än orginal.

Dimensionerad vinter ute Temperatur är - 10,6 grader här. Sällan det är så kallt på vintern längre perioder nu för tiden. Med andra ord borde jag kunna komplettera med luft/luft om det visar sig att jag behöver kyla på sommaren och på så vis och få extra toppeffekt med COP >=3 den vägen. Om det visar sig behövas. Kommer bli mkt billigare än en frikyleinstallation via en firma.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D datja skrev:
Vintern 2017-2018 var jag i ett läge väldigt likt ditt. Vår CTC EcoHeat hade krånglat lite vintern före, bl a havererad cirkpump. Men så kraschade kompressorn i januari. Jag mindes att pumpen var från 2002-2004 enl säljaren (kompressorn hade bytts till större modell 2004). Då var priserna annorlunda, men att få ny kompressor skulle kosta oss 30-40k, medan en ny pump (Nibe F1255 3-12kW) blev 65k bara för pumpen och 17k i rörmokeri och installationsarbete. Vi valde att betala mer och skaffa nytt. Vi var trötta på krångel. Redan på den tiden kostade varje vintermånad utan fungerande pump tusentals kronor extra.
I den prisbilden lät det som ett perfekt beslut. Säkert rimlig leveranstid också. Hade också bytt. Skönt med tryggheten.

Visst det är inte så många månader kvar till sommaren och det går nog att få till en leverans i höst. Men listpris på en ny pump är dubbla vad du gav - 18.

Har dessutom förvaltat elpris som varit fördelaktigt senaste året. Men prissäkring över vintern gör att kwh priset landar på över 3,5kr i februari. Fortsätter det så är ju kompressorbytet bytet insparat på kort tid.


Tack för all input!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D
F FellanD skrev:
I den prisbilden lät det som ett perfekt beslut. Säkert rimlig leveranstid också. Hade också bytt. Skönt med tryggheten.

Visst det är inte så många månader kvar till sommaren och det går nog att få till en leverans i höst. Men listpris på en ny pump är dubbla vad du gav - 18.

Har dessutom förvaltat elpris som varit fördelaktigt senaste året. Men prissäkring över vintern gör att kwh priset landar på över 3,5kr i februari. Fortsätter det så är ju kompressorbytet bytet insparat på kort tid.


Tack för all input!
Ja, skrev inte det, men pumpen kom 2 v efter kontraktskrivning och för dig, nu, är det vettigast ekonomiskt att byta kompressor. (Tyvärr...)
 
D datja skrev:
Ja, skrev inte det, men pumpen kom 2 v efter kontraktskrivning och för dig, nu, är det vettigast ekonomiskt att byta kompressor. (Tyvärr...)
Angränsande fråga var priset på huset anpassat till den struliga värmepumpen?

Detta huset är ju sålt med förevändningen välfungerande bergvärme för god drift. Sannolikt har kompressorn varit mindre effektiv under längre tag med tilltagande ljudnivå. Men ändå gett lite besparing iaf.

Men samma dag som vi fick tillträdde var det uppenbart att det var något knas med tanke på ljudnivå i hela huset och värmepump som gick och slog av på ett märkligt sätt. 5 dagar senare är kompressorn utdömd.

Jag tycker det är skäligt att säljaren står för kompressorbyte eftersom de sålt med fungerande bergvärme som tydligt inte fungerar på tillträdet.

Men säljaren tycker att sånt får man räkna med om köper en 15år gammal "bil" :). (huset är gammalt, blandat -20, - 70 och 2010 tal. Men pumpen är 15år ;))

Jag inbillar mig att jag tyckt det var rimligt att stå för det om jag sålt. Men säljaren tycker att vi fått huset billigt(4,7milj). Men det fanns en annan budgivare som kanske inte lagt något bud i dessa elpristider om det förstått att bergvärmen var dålig.

Bara nyfiken på era åsikter.

Mvh
 
Redigerat:
Du har nu en ( halvdum ) VP , det är inte så mycket elektronik i den och troligtvis en kolvkompressor , en sådan håller länge om den får lite hjälp att mjukstarta, men inte med den sort som sitter orginal ( bara skit och går inte att ändra något i ) utan en riktig som går att ställa parametrar på för start/stopp. Jag har en ABB till 9 kW VP och fungerar perfekt, kompressorn startar så nkukt och fint, inga slag där inte. Sen det med VVB på sidan om, finns inte en styrning för att ladda VVB så går det att få ihop något med inte förstora pengar. Din VP nu är nog lika som min nax 55 C ut och ca 42 - 45 C på returen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du har nu en ( halvdum ) VP , det är inte så mycket elektronik i den och troligtvis en kolvkompressor , en sådan håller länge om den får lite hjälp att mjukstarta, men inte med den sort som sitter orginal ( bara skit och går inte att ändra något i ) utan en riktig som går att ställa parametrar på för start/stopp. Jag har en ABB till 9 kW VP och fungerar perfekt, kompressorn startar så nkukt och fint, inga slag där inte. Sen det med VVB på sidan om, finns inte en styrning för att ladda VVB så går det att få ihop något med inte förstora pengar. Din VP nu är nog lika som min nax 55 C ut och ca 42 - 45 C på returen.
Har du länk eller typbeteckning till en lämplig ABB mjukstart? Ska inte köpa exakt den, men vill orientera mig vad den kostar. En annan kunnig tycker det är idioti att byta kompressor utan att byta mjukstart. Vill ha lite på fötterna inför diskussion med min kyltekniker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.