Hej,
har en Viessmann bergvärmepump från 2003 där kompressorn nu verkar ha gjort sitt. Hade hit installatören som konstaterade detta men tyckte att det var läge att byta hela pumpen istället "eftersom den har några år på nacken". Klart att han hellre vill sälja en ny pump tänker jag...

Frågan är vad som är vettigast? Har han kanske en poäng? Och vad kan de båda alternativen kosta (mellan tumme o pekfinger)?

Tips o råd någon?

//Marcus
 
Ta reda på saker som husets energiförbrukning, effektbehov vid DVUT, värmepumpens energitäckningsgrad och effekttäckning vid DVUT, borrhålsdjup, KBin, KBut etc och låt en oberoende energirådgivare räkna på de olika alternativen. Spontant tycker jag det låter det tidigt att helt byta ut en pump från 2003 om den inte är feldimensionerad (för liten för huset).
 
Det kostar inte så mycket att byta kompressor. Kolla även vad din hemförsäkring täcker.
 
Kanske är läge med ett annat märke man blir lite besviken om den inte ska hålla längre. Nu kanske inte ett annat märke är bättre men man ska inte lägga pengar på saker man är besviken på.
 
När värmepumpen pajar då kontaktar man väll oftast en VVS firma?
Om dom nu konstaterar att det är fel på kompressorn, har dom gjort det själva, eller anlitar dom i sin tur en kylfirma?
Kompresorn i en värmepump, brukar ju vara en gasnka komplett henhet mer förångare & kondensor. kan det vara så att detta byts av en VVS firma som en komplett färdig fyld enhet (man behöver då inte anlita kylteckniker)

Om så är fallet så låter det billigare att låta en kylfirma byta kompresorn, borde ju finnas en "standard" med liknande spec, som inte kostar så mycke.

Nån som vet hur det funkar?
 
jag har en scrollkompressor ståendes, PM om du vill ha spec på den, tror den är fylld med någon gas för tillfället (för lagring inte "freon")
bytte i min gamla pump, och konverterade till ny gas, men efter 2-3år så började det läcka på flera ställen så då bytte jag men sparade kompressorn
Pumpen var en Termia från -79
 
CarMan skrev:
När värmepumpen pajar då kontaktar man väll oftast en VVS firma?
Om dom nu konstaterar att det är fel på kompressorn, har dom gjort det själva, eller anlitar dom i sin tur en kylfirma?
Kompresorn i en värmepump, brukar ju vara en gasnka komplett henhet mer förångare & kondensor. kan det vara så att detta byts av en VVS firma som en komplett färdig fyld enhet (man behöver då inte anlita kylteckniker)

Om så är fallet så låter det billigare att låta en kylfirma byta kompresorn, borde ju finnas en "standard" med liknande spec, som inte kostar så mycke.

Nån som vet hur det funkar?

Funkar lite olika beroende på märke och beroende hur gammal vp är verkar kunna komma en del följdfel om man bara byter kompressorn och inte kollar upp allt riktigt vad jag läst men har ingen egen erfarenhet.
 
Y
Jag råkade ut för samma sak i vintras, hade en NIBE som jag inte var särskilt imponerad av. De senaste 10 åren har utvecklingen på bergvärmepumpar varit väldigt stor kan jag notera med min nya pump på plats.:cool:
 
Yeti 550 skrev:
Jag råkade ut för samma sak i vintras, hade en NIBE som jag inte var särskilt imponerad av. De senaste 10 åren har utvecklingen på bergvärmepumpar varit väldigt stor kan jag notera med min nya pump på plats.:cool:
Vilken vp köpte du nu ? Vad menar du med att utvecklingen varit stor vad har hänt varvtalsstyrda cp och slingberedare cop har inte förbättrats mycket i alla fall.
 
Yeti 550 skrev:
Jag råkade ut för samma sak i vintras, hade en NIBE som jag inte var särskilt imponerad av. De senaste 10 åren har utvecklingen på bergvärmepumpar varit väldigt stor kan jag notera med min nya pump på plats.:cool:
Har ljudnivån sänkts? En värmepump bullrar en hel del men NIBE specar inte ljudnivån i dB, därför vet man inte om det egna exemplaret är inom värdena eller inte. Tycker att min bullrar som ett mindre dieselverk :(

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Har ljudnivån sänkts? En värmepump bullrar en hel del men NIBE specar inte ljudnivån i dB, därför vet man inte om det egna exemplaret är inom värdena eller inte. Tycker att min bullrar som ett mindre dieselverk :(

Kjell G
Nibe har med ljudnivån i installatörs manualen Ljudeffektnivå enl EN 12102 vid 0/35 vilken vp har du om den låter så mycket ?
 
Y
smurfen72 skrev:
Vilken vp köpte du nu ? Vad menar du med att utvecklingen varit stor vad har hänt varvtalsstyrda cp och slingberedare cop har inte förbättrats mycket i alla fall.
Nu blev det Bosch, det är stor skillnad på ljudnivå samt inga vibrationer. Numera är mjukstart standard o även scrollkompressor. trots att jag har en relativt enkel styrning är den mer avancerad och mer lättarbetad än tidigare vp. Även COP ska vara bättre iallafall enligt reklamen..........:cool:
Att jag valde Bosch beror främst på ett betydligt lägre pris än många andra märken och enligt flera vp-montörer jag diskuterat med skiljer det numera inte så väldigt mycket som motiverar prisskillnaden. Men det återstår väl att se.........;)
 
Yeti 550 skrev:
Nu blev det Bosch, det är stor skillnad på ljudnivå samt inga vibrationer. Numera är mjukstart standard o även scrollkompressor. trots att jag har en relativt enkel styrning är den mer avancerad och mer lättarbetad än tidigare vp. Även COP ska vara bättre iallafall enligt reklamen..........:cool:
Att jag valde Bosch beror främst på ett betydligt lägre pris än många andra märken och enligt flera vp-montörer jag diskuterat med skiljer det numera inte så väldigt mycket som motiverar prisskillnaden. Men det återstår väl att se.........;)
Bosch och ivt är samma vp fast Bosch får endast de enklaste modellerna tänkte själv köpa en bosch compress med lågenergi cp och modernare styr som skulle komma förra hösten men den har inte kommit än så jag köpte en nibe 1245 med kolvkompressor och bättre cop.
 
smurfen72 skrev:
Nibe har med ljudnivån i installatörs manualen Ljudeffektnivå enl EN 12102 vid 0/35 vilken vp har du om den låter så mycket ?
Monterin- och skötselanvisning MOS0703-1 för Fighter 1235 har en sida med Tekniska spec. Inte ett pip om ljudnivå. Nibe har inte heller via mail velat ange någon dB.

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Monterin- och skötselanvisning MOS0703-1 för Fighter 1235 har en sida med Tekniska spec. Inte ett pip om ljudnivå. Nibe har inte heller via mail velat ange någon dB.

Kjell G
På äldre vp stämmer det säkert att dom inte anger ljudnivån. Men om din låter så högt skulle jag kolla om det sitter flexslangar mellan vp och radsystemet kan kan även fortplanta sig ljud från kalla sidan och via vv ledningarna på äldre nibe sitter det inte flexslangar men de brukar man montera ändå om installatören gjort rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.