Hej!

Jag bor i en bostadsrätt med mekanisk ventilation på taket.I köket satt en fläkt med timer där man öppnar ett själl. Håller på och renoverar köker och vill inte ha några överskåp på väggen där fläkten ska sitta så tänkte sätta en kolfilterfläkt där och ett frånluftsdon där den gamla fläkten tidigare var inkopplad.
Pratade med en som sa att man kanske inte får byta ut en sån fläkt och sätta frånluftsdon då det kan störa hela husets ventilation.
Så min fråga är helt enkelt om man får det? Behöver man isåfall ha nån som kmr och ställer in rätt flöde? Och om man inte får det, finns det andra alternativ?

Tack på förhand!
 
Du får inte göra förändringar i ventsystemet just på grund av att det blir störningar. Bästa är att ta kontakt med styrelsen och se vad dom kan ha för förslag. Ni kanske har en firma som används för vent då kan dom säkert fixa till nåt.
 
Jag har faktiskt själv nyligen blivit ledamot i styrelsen och de andra visste bara att det är meningen att man ska ha en sån fläkt med spjäll. Så jag ville kolla om någon vet om det är ett måste eller om det finns något sätt att kringå. Tänker att det borde väl finnas nåt sätt :)
 
Det går alldeles utmärkt att byta en spiskåpa till frånluftsdon, det "enda" som behövs är att frånluftsdonet mäts in så att det varken är för stort eller för litet luftflöde.

När jag bodde i brf-lägenhet så bytte vi ut spiskåpan till frånluftsdon och kolfilterfläkt.
Jag hade turen att det strax efteråt skulle göras en OVK-besiktning så det jag behövde göra var bara en grovjustering av flödet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.