Har ett modulenthus -78 med helt orörd mekanisk frånluftventilation (köksfläktens motor sitter på taket, ventilationsrör går till torkskåp, badrum etc.). Fläkten, en SVAB från samma år är rostig, ofräsch och har trasig belysning, dvs den är kass.

Tänkte ge mig på att byta ut den, men vilken typ av fläkt ska jag ha? Var inne på en frånluftfläkt, men den tanken verkar det vara NEJ på?

Är det en Alliancefläkt jag söker? Till exempel en från cylinda?
 
Vi köpte en Franke Alliance när vi gjorde om köket, var länge inne på en fläkt från Fjäråskupan men dom (Fjäråskupan) tyckte inte att jag skulle köpa deras fläkt då den saknar hjälpmotor. Utan hjälpmotor i fläktkåpan skulle tydligen risken vara stor att fläkten på taket inte skulle orka suga ut matoset.

Enligt Fjäråskupan var det bara Franke som hade patent på denna lösning men det skulle tydligen gå ut detta år och då skulle andra tillverkare kunna använda sig av denna hjälpmotor. Har ingen aning om sanningshalten i detta men det slutade i alla fall med en Franke för oss.

Edit: Glömde skriva att vi också har ett Modulenthus från -78
 
Redigerat:
Så köper jag en Franke eller Cylinda Allance kommer den iallafall sammarbeta med resten av husets ventilationssystem som det var tänkt från början?

Pratade med elgiganten, enligt dem var det samma tillverkare på alla (?) alliancefläktar. Frågan är mest om jag ska ha en alliance eller inte.
Svårt att koppla in? Några drivdon eller likanande som behövs eller är det samma antal kablar och 230volt hela vägen?
 
För oss fungerar det bra, har inte upplevt att något matos trycks ut i dom andra utrymmen där det finns utsug så fläkten på taket verkar kunna ta undan allt. Tycker även att fläktkåpan tar hand om matosen effektivt då hjälpmotorn verkar suga bra.

Inkopplingen var inte alls svår, samma antal kablar som på den gamla fläkten (230V).
 
Alliance från franke kostade knappt 2000:- för ett par år sedan, borde vara lite billigare idag.
SVAB eller Skänninge ventilation AB gick i konkurs nån gång på 80-talet och då tror jag Futurum köpte upp vissa av deras patent/lösningar, sedemera blev Futurum - Franke.
Vad som gäller idag med patentet vet jag inte men många hus från 70-talet har tyristorstyrda fläktar från SVAB.
 
Om du köper en Futurum-Franke se till att få rätt modell. den ska INTE ha stickpropp, det ska vara en 4 ledarkabel.
En av trådarna styr takfläkten.

Men det kanske bara är jag som fick fel modell.

Protte
 
Köpte en Cylinda Alliance (exakt samma som Franke) utan stickpropp. Ska försöka montera den frammåt helgen är tanken. Priserna ligger på mellan 2000-2700kr beroende på inköpsställe.

Får lov att tacka för inläggenl så långt! Personalen på affären där fläkten köptes bekräftade att det var rätt modell för oss.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.