Hej.

Köpte mig i våras en bostadsrätt. Har börjat småfixa lite och nu kommit till köket. Tänkte byta ut köksfläkten som passerat bästföre datumet med några år.

Sitter nu en gammal ABB fläkt med något system som styr Insug och utblås i resten av lägenheten.
Bakom kpåpan sitter det som en stor motor som styr tilluft osv.

Kan man bara skicka ditt en ny eller måste man ha kvar den stora motorn med styrning osv?

Tacksam för alla svar och tips.

Mvh Micke
 
Alliance-fläkt låter det som.
 
Lägger upp en bild på skiten också.
5022201111251155df.jpg
 
Du har ett FTX aggregat i köket som förser din lgh med tilluft och frånluft.. Tar du bort den tar du bort all ventilation i lgh. = Dålig ide.
Nästa obligatoriska ventilations kontroll kommer du få återställa allt till ursprungskick, dvs köpa nytt agg om du slänger det du har.
Det finns nyare aggregat med lite roligare spiskåpor till samt att det finns utbytes kåpor till det du redan har.
Räkna kallt med att du inte kan flytta aggregatet utan en ganska duktig ombyggnad.
 
Förutom att det ser ut som att du behöver byta filter så ser aggregatet hyfsat modernt ut. Jag tror ABB och Bacho gått in i Fläktwoods.

Fläktwoods har designkåpor som passar till äldre FTX-aggregat. Kolla med dem!
 
Ok. Verkar vara en dyr historia att byta allt :( och några snygga kåpor verkar ju inte finnas.
Ska kolla med föreningen om det är nödvändigt att ha kvar skiten. Tror de andra bytt ut det
Och satt en pax fläkt i badrummet istället ...

Några tips på vart man kan köpa utbyteskåpor till vettig peng annars ???
 
Som sagt, Fläktwoods har snygga kåpor som funkar till deras äldre aggregat.

Det går inte att jämställa en FTX med en pax-fläkt. Det vore som att kapa inkommande vattenservis för att istället hämta vatten med spann i närmaste å. En FTX återvinner dessutom värme från frånluften och är konstruerad för kontinuerlig drift. En pax-fläkt är en plastbit med motor som går vid behov.

Jag kan dessutom inte se hur din förening skulle tillåta att man göra så stora ingrepp i deras lägenheter som att kasta ut ventilationssystemet.

För att ytterligare strö salt i såret. Räkna med 20-25 års livslängd på aggregatet. Därefter brukar man få byta. Det kostar 20-25.000:- i låda, ännu mer om man skall ha dit en ventilationsfirma att installera FTX:n. Underhåll tillkommer i form av filterbyten 2 ggr per år samt sotning/rengöring av fläktar och kanaler. Påsfiltrena brukar kosta 400:- styck.
 
OK, får helt enkelt jaga en utbyteskåpa. Verkar dock inte finnas så många som ser något vidare ut :(
Alla ser lite 1990 ut tycker jag.

Någon som har tips på vart man kan hitta några till vettiga priser? Någon som vet ifall typ elgiganten har sådana i sitt sortiment?

Är inte jätte sugen på att slänga ut 10 000:- på en fläkt. Men måste man så måste man juh :( den jag har nu ser ut som skit...

/Micke
 
Angående kåpa, glöm allt vad vitvaruhandeln har att erbjuda. De säljer kåpor som fungerar ihop med en separat imkanal. Du behöver en specialanpassad kåpa som passar med anslutning till FTX:n samt kan styra din anläggning.

Kolla på http://www.flaktwoods.se/produkter-dokumentation/ vidare till 3 Bostadsventilation och sen till Spiskåpor/Utbyteskåpor.

För att köpa så får man vända sig till en ventilationsfirma. Jag har en designkåpa till min FTX. Kostade ca 5.000:- vill jag minnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.